11 mars 2007

Finalen 10 mars 2007

Ja, jag vet att det var varit mycket tal om Melodifestivalen i min blogg i år. Jag förstår det faktiskt inte själv. Men det har varit kul. Och jag har följt festivalen mer än någonsin i år; jag har lyssnat på låtarna som aldrig förr och kollat på repriserna på söndagarna också (inte varenda gång, men ett par gånger).

Men jag vill ju gärna skriva lite mer om finalen. Som ju var fantastiskt bra. Kristian Luuk har klarat sitt jobb med glans. Jag var ju tveksam till honom, men det kom på skam. Rejält.

Scenografin har också varit bra. Riktigt bra, faktiskt. För första gången på flera år...

Festivalmusikalen är en riktig flopp. Säkert roligt på papperet, men manuset var ju under all kritik. Liksom regi och skådespelarinsatser. Fast valet av låtarna var klockrent.

Finalen började förresten med att Tomas Andersson Wij sjöng Evighet från förra året. Och för första gången blev den låten nästan bra...

Och så finallåtarna:

1. Andreas Johnson - A Little Bit of Love
Stensäker. Klart bättre än i delfinalen. Och jag gillar låten skarpt.

2. Sonja Aldén - För att du finns
Som jag sagt tidigare: den här låten har vuxit för varje lyssning i mina öron. I går var Aldén klart säkrare än i delfinalen. Jag tror verkligen på det hon sjunger. Men jäklar vilken sprutt de hade på vindmaskinen (eller fläkten som det hette på min tid).

3. Anna Book - Samba Sambero
Faktiskt också bättre än i delfinalen. Men människan kan ju varken sjunga eller uppträda på ett snyggt sätt. Kanske därför hon fick en så dålig låt...

4. Sebastian - When the Night Comes Falling
Jag vet faktiskt inte om de här kläderna var bättre; de kändes inte som hans stil. Jag gillade dessutom det röda. Men även här ett bättre framträdande än i delfinalen. Men snälla vackra, söta Sebastian: droppa attityden. Eller bli depprockare eller nåt.

5. Marie Lindberg - Trying to Recall
Ena blusen fulare än den andra. Och väldigt falskt. Men åh, vad jag gillar henne, hennes låt och hennes (lite påhittade) saga. Och så bör hon träna på sitt engelskauttal.

6. Måns Zelmerlöw - Cara Mia
Zelmerlöw ade faktiskt ett sämre framträdande i Globen än i delfinalen. Han kändes ofokuserad, ungefär som "jag har ju redan kommit hit och resten går säkert galant också". Synd. För det är en bra låt, han har en bra röst och ja, jag tjatar, fantastiskt vackra ögon. Men jag tycker även bildproduktionen var sämre än i delfinalen. Skärpning, SVT.

7. Tommy Nilsson - Jag tror på människan
Ingen, ingen trodde på det här. Synd, för han har ju en bra röst. Och så gick det för honom i slutet. Ha ha.

8. Sanna Nielsen - Vågar du, vågar jag
Men hallå! Fixa luggen! Men mycket bättre framträdande än i delfinalen. Fast svajade hon inte med rösten på något ställe?

9. Sarah Dawn Finer - I Remember Love
Trots att det finns många vackra röster i årets festival, så slår nog ingen den här. Så djup att man nästan drunknar. Tyvärr var hon förkyld vilket märktes till viss del. Men bra röst ändå. Och en mycket fin sång.

10. The Ark - The Worrying Kind
Det självklara valet! Fast också här var bildproduktionen sämre i går...

Och så då Fucking Carola. Varför envisas SVT med att höja henne till skyarna? Hon är en falsk bitch med larviga divalater.

Så. Nu blir det förhoppningsvis inget mer melodifestivalbloggande förrän om ett år igen. Jag hade tänkt avsluta med vinnarlåten, men av nån anledning funkar det inte. Jag får återkomma...

Etiketter: , , , , , , , , , , , , ,

5 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

word mannen, FUCKING carola jävla ego psycho jag är så sjukt trött på den människan, kan man inte bara tiga henne till döds?

sön mars 11, 08:09:00 em  
Blogger Kim da Costa sa...

Kan någon vänligen förklara vad det är för "attityd" Sebastian har? Jag ser inte det. Jag menar; mitt ex BLOCKERADE mig på MSN + tog bort mig som favvo på Qx bara för att jag inte hatar Sebastian. Fatta vilka sickokarlar jag haft.

mån mars 12, 08:07:00 fm  
Blogger Aronson sa...

Jag lovar Kimman: jag kommer ALDRIG att blockera dig på MSN.

Dessutom gillar jag Sebastian. Skarpt. Och hade gärna hoppat i säng med honom närhelst jag fick...

=)

mån mars 12, 08:11:00 fm  
Blogger Oswald sa...

Det är något svårmodigt med Sebbes attityd som jag inte kan sätta fingret på.
Där alla andra lattjar och leker så är han butter, surmulen och lite tvär.

Sen kan ju inte alla vara Duracellkaninsprudlande som Anna Book...

...men jag tror det många reagerade på var att han såg sig själv lite för stor för den här tävlingen. Att han kändes lite dit tvingad.

Vad gäller kameragrejerna Aronson så är det inte SVT som bestämmer det, utan teamen kring artisten. The Ark berättade ju tillexempel i "Dagen Efter"-programmet igår hur de själva påverkade hur deras nummer skulle ändras från Göteborg.

mån mars 12, 01:12:00 em  
Blogger annen sa...

Sanna svajade sig igenom hela låten! ;) Men hon har en väldigt skum frisyr, den passar inte alls på henne!

mån mars 12, 07:19:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida