15 juni 2007

Självkänsla nu

Fan vad jobbigt det är när man känner hur självkänslan, och självförtroendet sjunker. Oftast till följd av en enda händelse eller kommentar eller liknande. I lördags hände en sak som gjorde att min självkänsla fick sig en rejäl knäck. I måndags fick den sig ytterligare en törn, och även i går fick den känna på att den lever (fast snart inte).

Jag vet, det är dumt att blogga om en sån här sak om man inte vill berätta vad det handlar om. Det är möljigt att jag gör det någon gång i framtiden, men inte nu. Jag känner att jag inte vill. Eller orkar.

I vilket fall har jag tidigare bloggat om min dåliga självkänska och att jag arbetar på att få upp den. Och jag hade lyckats ganska bra. Men den är skör. Så det blir att arbeta med den igen. Och säkert igen och igen. Nej, jag har inte sjunkit jättelågt, men lite. Och det är alltid jobbigt att arbeta upp den igen. Fan också.

Nåja, det är bara att ta nya friska tag...

Etiketter: , ,

4 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Självkänslan är som en muskel - den behöver tränas. Tänjas. Utsättas för krafter.

Problemet, eller utmaningen, är att i de situationerna ta fasta på ens styrka - inte ens "svaghet".

Du vet hur småttingar på små cyklar är; livsfarliga! För när man möter dem på trottoaren så ser de på en (just för att inte cykla på en), och i och med att de ser på en så styr de (omedvetet) just mot en och... pang.

Trots vår aktade ålder (och visdom...) så är det ju fortfarande så för oss även bortom stödhjulsstadiet - det man fokuserar på styr man mot. Det man fäster vikt vid växer i (föreställd) betydelse.

• Let go of worrying. It often makes things worse.
• Ease up on the internal life commentary.
• Give up on feeling guilty.

» 10 simple ways to save yourself from messing up your life

fre juni 15, 11:18:00 fm  
Blogger Kim da Costa sa...

Parasitbloggaren Jonaz har svar på tal. Det är bra. :)

fre juni 15, 11:39:00 fm  
Anonymous Anonym sa...

Livet är fantastiskt! Ett veritabelt gym för självkänslan. Bjuder hela tiden på nya möjligheter att träna självkänslan, som när man blir liknad vid en fästing t.ex.

Tack för möjligheten...

fre juni 15, 12:15:00 em  
Blogger Kim da Costa sa...

Haha Jonaz. Det låter som ett gym till och med jag skulle kunna besöka!

fre juni 15, 02:26:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida