25 maj 2007

Jakten på läsare

Senast i samband med vattenattacken mot statsminister Fredrik Reinfeldt talades det om SVT ska jaga tittarsiffror eller inte. Och om hur de kommersiella kanalerna gör.

Det där kan man ju även överföra till bloggandet. När man börjar blogga är man ganska blygsam: jag är glad om jag får några läsare alls. Sen när några droppar in blir man jätteglad. Jag läste tidigt i någon blogg en bloggare som var glad eftersom han lyckats få 10 000 läsare på ett år. Det ska jag också få, tänkte jag. Jag fick det på ett halvår. Sen rullade det bara på.

Och man blir fartblind. Snart är det enda man tänker på just antalet läsare och hur man ska få fler. Det är ett stadium som jag tror samtliga bloggare går igenom. Ett stålbad.

Jag gjorde det definitivt i vintras. Jag länkade till så många artiklar som möjligt, var inne på alla möjliga och omöjliga bloggar och skrev kommentarer; allt i syfte att få fler läsare.

Och man märker samma fenomen hos många bloggare. Man känner stimmet; när fler och fler länkar hittas i inläggen. Och namndroppningarna blir fler och fler.

Visst kan källhänvisning vara bra. Men när man börjar länka till alla artiklar i ämnet i samtliga stora och mindre stora tidningar, har det inte gått överstyr då? Jakten på läsare överskuggar allt annat.

Så var det åtminstone för mig. Kvaliteten i min blogg sjönk. Jag blev ytlig och skrev många inlägg om just ingenting. Även om jag faktiskt lyckades sålla också.

I dag har jag lugnat ner mig betydligt. Visst gillar jag många läsare. Och visst länkar jag ibland till artiklar. Men hallå! Insikten är där: många läsare är inte allt. Det var inte därför jag började blogga. Kvaliteten måste gå före, både källhänvisningen och namndroppningen...

Etiketter: , ,

9 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Din lilla bloggslampa... ;-)

fre maj 25, 11:26:00 em  
Blogger Kim da Costa sa...

Jag måste läsa det här när jag är nykter.
:-O

lör maj 26, 12:42:00 fm  
Blogger Kim da Costa sa...

Nu är jag nykter men trött.
---
Jag har min trogna läsarskara, som räcker gott och väl för mig. Jag är blygsam.
Men förstår vad du menar.

lör maj 26, 07:29:00 fm  
Anonymous Anonym sa...

Nämen!? Det spelar väl ingen roll om någon läser eller inte!? Jag skrev i flera år med typ 10 om dagen. Det kändes tryggt.

lör maj 26, 09:12:00 fm  
Blogger Kim da Costa sa...

Tennis - 10 är bra :) Huvudsaken är att de som läser kommer tillbaka. Det är roligt.

lör maj 26, 09:43:00 fm  
Blogger Oswald sa...

Hurra!
Då kan man ju börja läsa dina inlägg oftare igen (vilket ironiskt nog borde göra att du får felra träffar och läsare från mitt håll) när man slipper störa sig!
:D

Jag försöker tänka att jag skriver för tio olika personer (som jag defacto vet läser det jag skriver) och rikta mig till dem. Sedan får resten vara en bonus! :)

lör maj 26, 10:47:00 fm  
Blogger Unknown sa...

En god insikt - vill läsa mer om dina okristliga förehavanden och mindra om dagens boring nyheter. HÄHÄ.

sön maj 27, 10:52:00 fm  
Blogger annen sa...

10 000 unika besökare på ett halvår eller räknas varje uppdatering som jag gör som ett nytt besök? Då gills det inte riktigt ;) Då kan du ju sitta och uppdatera själv en hel dag och komma upp i flera hundra besökare om dagen! Fusk!

sön maj 27, 02:39:00 em  
Blogger Aronson sa...

Jonaz: hmpf.

Kim: Vad bra att du kunde se nyktert på mitt inlägg... ;-)

Tennis: ha ha. Jo, men sent ska syndaren vakna...

Oswald: ähum...

Pojkfröken: okristliga? Jag? Men inte då.

Annen: jag vet inte hur det räknas. Det är SiteMeter som räknar åt mig...

sön maj 27, 06:25:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida