03 april 2007

En hunds skall

Någonstans* i mitt hus eller i omgivningarna har någon precis köpt en hund. Eller lånat en. Eller så har några med hund precis flyttat in. Något är det i alla fall, för det har skällt en hund här någonstans i närheten precis hela kvällen.

Och det är jävligt irriterande. Men också frustrerande: hur är det med hunden? Varför skäller den? Är den ensam? Arg? Ledsen? Eller nåt annat. Att den skulle vara glad betvivlar jag...

Vi hade två hundar när jag växte upp. Och de skällde också väldigt mycket, särskilt den stora. Mina föräldrar uppfostrade dem aldrig speciellt väl. Framför allt var det det där med att skälla som de inte fått lära sig att de inte skulle göra. Man kunde höra vår stora hund på långt håll. Länge, länge höll hon på. Och nu så här i efterhand kan jag mest tycka synd om henne. Det måste ju varit någon slags frustration eller annat hon försökte ge utlopp för. Antar jag...


*Jag är döv på ett öra, så jag har svårt att höra var ljud kommer ifrån.

Etiketter: ,

2 kommentarer:

Blogger Kim da Costa sa...

:(
S väckte mig som vanligt vid halv fyra i morse då tidningsbudet trampade runt i trappuppgången.

ons apr. 04, 07:45:00 fm  
Blogger annen sa...

Sådär hade vi också för ungefär 1 år sedan. En hund som skällde från 8 på morgonen till 11 på kvällen, konstant! Ingen var hemma hos den så det kunde ju vara vad som helst. Att den inte hade mat, att den behövde kissa, att den var rädd för att vara ensam. Det var jättejobbigt så jag ringde hyresvärden och sa till och så pratade han med de om det. Hoppas hunden mår bättre nu, grannarna flyttade strax därpå.

ons apr. 04, 05:51:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida