17 mars 2007

Tvåtyper och flertyper

Jag har förstått att det går att dela in mänskligheten i två olika typer: tvåpersonerstypen och flerpersonerstypen. Jag vet inte om det heter så, men det är så jag bestämt mig för att kalla det.

Tvåpersonerstypen är en person som helst umgås med en person i taget. Flerpersonerstypen umgås hellre i grupp om tre eller fler. Hur fördelningen ute i världen är vet jag inte: vilka som tillhör vilken grupp och hur många i varje.

Själv tillhör jag tvåpersonerstypen. Jag har svårt att hävda mig i grupp. Dels kan jag säkert vara blyg, dels, och kanske framför allt, tycker jag det krävs så mycket energi. Man måste vara mer på det för att kunna hävda sig i en grupp om fler personer. Och är man bara två tycker jag det är lättare att prata, lättare att öppna sig, lättare att lyssna till den andre, ställa frågor och helt enkelt lära känna den andra personen. Dessutom är det lättare att hitta på saker när man bara är två: man kan till exempel lättare få bord på restauranger, dela rum på hotell och sitta bredvid varandra på tunnelbanan, flyget eller vad man nu åker.

Visst kan det ibland bli tyst och kanske till och med lite pinsamt om man bara är två, så på så sätt kan det vara bättre i grupp; där är det nästan alltid någon som har något att säga. Å andra sidan kan ju tystnaden mellan människor vara väldigt skön.

Vilken typ är du...?

Etiketter:

7 kommentarer:

Blogger Kim da Costa sa...

Definitivt tvåpersonerstypen.
För övrigt är jag impad av att dina djupa inlägg kommer så tidigt på morgonen. ;)

lör mars 17, 09:15:00 fm  
Blogger Rexxie sa...

Jag är en typisk enpersonerstyp*, men om jag måste välja så får det bli en tvåpersonerstyp.

(* det kan ju iofs ha att göra med min avoidant personality disorder att göra)

lör mars 17, 09:54:00 fm  
Blogger Brasved sa...

Det är helt sjukt vad jag alltid ska vara mittimellan. Jag är båda två, beroende på humör, vilka personer som är med eller vad man gör... Jag tycker ibland det kan va skönt att va fler än två, för då behöver man inte vara lika aktiv hela tiden, då kan dom andra prata lite en stund å jag kan pilla med ett suddigummi eller nåt annat under tiden :)

lör mars 17, 10:20:00 fm  
Anonymous Anonym sa...

Jag är nog Kaluha typen.. med lite alkohol kan jag umgås med vad som helst.. annars gillar jag nog grupper, så länge jag får vara i centrum ; )

lör mars 17, 11:54:00 fm  
Blogger annen sa...

Tror också jag är tvåpersonstypen, men det beror på sammanhang också.

lör mars 17, 12:52:00 em  
Blogger Aronson sa...

Kim: det kommer ett eget blogginlägg om det...

Rexxie och Tennis: varför blir jag inte förvånad...? ;-)

Brasved: vad kul! Jag visste inte att du läste min blogg...

Annen: Meeeh! Bestäm dig nu då! ;-)

sön mars 18, 12:08:00 fm  
Blogger Brasved sa...

Jodå, det gör jag. Jag är lite blyg bara, så jag har inte vågat säga nåt innan...
:)

sön mars 18, 11:44:00 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida