19 augusti 2006

Ny shopping i London - och sprakforbistring

I gar trodde portieren att jag ar fran England. I dag blev jag genast nedtagen pa jorden igen. En bartender ifragasatte namligen om jag over huvud taget pratar engelska. Men till mitt forsvar vill jag saga att han talade tyst, hade en javla dialekt OCH att jag fick en fraga som jag aldrig fatt forut, och som jag annu mindre vantade mig. Sa har var det:

Efter att ha sprungit omkring hela dagen kande jag for att slinka in pa en bar och fa i mig lite alkohol. Jag hade tankt ta en ol forst, men angrade mig och bestallde ett glas vitt vin i stallet. Det var da fragan kom: jag tror att jag sa va? fem ganger. Jag horde namligen inte vad han sa. Det var stort omojligt. Och han anstrangde inte sig heller direkt for att hoja rosten eller tala tydligare. Det var da, efter femte gangen som han fragade om jag talar engelska. Jo, sa jag, det gor jag. Lite irriterat. Det visade sig sa smaningom, nar han antligen visade med handerna (daligt gjort aven det) att han ville veta om jag ville ha ett stort eller litet glas. Aldrig fatt fragan forr. Konstig fraga, tycker jag.

Men sa var det i alla fall.

I ovrigt kan jag tacka Oswald for att i dag ha upptackt tva nya smultronstallen i London. Han tipsade mig namligen om dessa shoppingstrak:

Forst omradet kring Covent Garden. Jag har faktiskt aldrig tankt pa att man kan ga omkring dar och shoppa. Det finns jattemycket affarer. Vad som ar annu konstigare ar att ingen annan heller verkar ha fattat det: det var jattelite folk - trots att det ar lordag. Och jo, pa Oxford Street var det lika mycket som alltid.

Det andra var Camden Market. Ett myller av stand och forsaljning och allt mojligt. Och manniskor. Krims krams, men ocksa en del fina saker. Bast var Cyberdog...

3 kommentarer:

Blogger Kim da Costa sa...

Så den stora frågan; blev det ett stort eller ett litet glas vin?

sön aug. 20, 11:02:00 fm  
Anonymous Anonym sa...

Åh, Camden market är sjukt mysigt! Där finns ett ställe som har enorma milkshakes som är hur goda som helst också! :)

Och man tror man är säker när man åker till ett engelsktalande land, men icke. I Liverpool i somras förstod jag inte vad killen sa på McDonalds. MCDONALDS! Hur svårt kan det vara?!

sön aug. 20, 03:46:00 em  
Blogger Aronson sa...

Jag ar pa semester, Kim. Vad tror du sjalv...? ;-)

sön aug. 20, 05:24:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida