15 april 2006

Filmhelgen fortsätter

I kväll blev det Capote på Victoria. Filmen handlar om hur Truman Capote skrev sin bok In Cold Blood, en dokumentärroman som blev en stor succé. Boken handlar om en familj på fyra personer som blir mördade. Man får tag på de två mördarna, och Capote blir fascinerad dels av mordet som sådant, dels av en av mördarna som visar sig vara väldigt intelligent. Och med många bottnar... Filmen är väldigt bra, bra berättad och fint filmad. Huvudrollen som Capote spelas av Philip Seymour Hoffman, som absolut gjorde sig förtjänt av sin Oscar. En fantastisk skådespelarprestation!

4 kommentarer:

Blogger Rexxie sa...

Kom ihåg att den har blivit kritiserad för att ge en lite ensidig bild av Capote:

http://expressen.se/index.jsp?a=533473

Det behöver ju inte betyda att filmen är sämre, men det kan ju vara värt att tänka på!

Själv har jag sett "Undergången-tredje rikets fall" (rekommenderas) och "Naked lunch" (rekommenderas inte)

lör apr. 15, 11:13:00 em  
Blogger Oswald sa...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

sön apr. 16, 01:21:00 fm  
Blogger Oswald sa...

Tyckte själv att både Undergången och Capote var utmärkta filmer - men jag har nog ingen koll huruvida någon av dem gav en bra bildav sina huvudpersoner. Båda berörde mig dock och gjorde mig nyfiken på mer.

sön apr. 16, 01:23:00 fm  
Blogger Aronson sa...

Det är klart att man måste inse att filmer som på ett eller annat vis bygger på verkligheten inte ger en allsidig bild. Så är det ju alltid: människor tolkar, förvanskar och missförstår. Men de kan ju vara bra ändå. Och Capote var bra.

Undergången tyckte jag var sådär. Men den hade ju en otroligt stark scen som för alltid kommer att finnas i mitt minne (kvinnan som dödar sina barn).

Naked lunch har jag både sett filmen och läst boken, och nej, den är inte speciellt bra. Eller rättare sagt, jag förstår den inte. Alls...

sön apr. 16, 07:12:00 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida