13 april 2007

Jesus lever?

Det är märkligt. Under hela dagen har jag inte haft någon som helst inspiration att blogga. Inte så mycket tid heller, för den delen. Jag har rätt mycket att göra på jobbet just nu...

Men i kväll rinner det till. Ett efter ett läggs inläggen fram för allmän beskådan i min blogg. Det ena bättre än det andra. Ha ha.

Jag hade tänkt sluta efter min hyllning(?) till Mac. Men så hittade jag den här artikeln (också i DN). Och kände att jag måste få kommentera den. Journalisten Ingrid Hedström skriver nämligen om en ny bok som kommit ut: Jesus från Nasaret av Joseph Ratzinger, mer kände som påven Benedictus XVI. Men raljerar hon inte väldigt mycket? Verkar hon inte tycka att boken kommer att sälja enbart på grund av att det är påven som är författare? Vill hon inte hinta om att boken egentligen inte är bra, utan bara ännu en i raden om Jesus? Jag tolkar henne så. Och det retar mig. För jag ser det som en nyhetsartikel, inte ett kåseri eller liknande.

I samband med artikeln har DN också en webbfråga, nämligen Tror du att Jesus funnits?. Idioter. Det finns faktiskt historiska bevis för att Jesus funnits. Eller åtminstone en man som levde vid den tiden, och som till stora delar stämmer in på Bibelns beskrivning av Jesus. Så varför skulle man inte tro på det, liksom man tror på att Djingis Khan funnits, eller Adolf Hitler, eller Den Heliga Birgitta? Så borde inte frågan egentligen vara: tror du att Jesus är Guds son? Eller något liknande...

Etiketter: , , ,

1 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Hej Aronssson , Att Jesus lever är en självklarhet, åtminstone för mig. Att han har dött för oss är en sanning och en så stor visshet.
Vad finns det att leva för annars, om inte för Jesus, och leva för honom och Evangelium?
Läs gärna mina sidor om tro.
Hälsn f Maria.

ons juni 18, 11:48:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida