12 april 2007

Drottningen

Jag gick tidigare från jobbet i dag och gick på bio i stället. Det var en sån dag; det kändes som det enda rätta.

Så jag gick på bio, som sagt. Och jag såg The Queen.

Och låt mig först säga: jag har inga problem med att se vår egen kung framför mig ta på sig kalsonger och kostym. Eller drottning Silvia sittandes på toaletten utförandes de små kungliga behoven. Eller, för den delen, Fredrik Reinfeldt pippandes sin hustru. Men att i en scen i början av filmen få se drottning Elisabeth II liggandes i sin säng? Det blev för mycket för Aronson. Jag har så oerhört svårt att se henne som mänsklig. Hon är ju så... kunglig. Och jag hade inte ens i min vildaste fantasi föreställt mig henne i en säng. Eller något annat vardagligt heller för den delen. Och som en liten parentes: tror ni verkligen att drottning Elisabeth och prins Philip sover i samma säng? Tillåt mig tvivla...

Men nåja, filmen var det ju. Tja, den lär inte gå till världshistorien som världens bästa film. Den kommer inte ens att komma på topp 10. Men jag älskade den! Den var rolig, trovärdig, oerhört skickligt gjord - och jag fick både en och två tårar i ögonen.

Och de hade hittat perfekta skådespelare. Inte bara var de duktiga; de var porträttlika också. Med Helen Mirren i spetsen. Vissa scener visste man knappt om det var Mirren eller drottningen själv. Och vilket skådespeleri! Ouch! Vem är den verkliga drottningen egentligen...?

Men även Michael Sheen som Tony Blair var lysande!

En liten film, som ger en trovärdig version av drottningens, och premiärministerns, agerande vid tiden för prinsessan Dianas död. Om den kungliga familjens hårda attityd, och deras oförmåga att plocka fram sina känslor, eller se människors känslor och förstå deras reaktioner - även om drottningen senare medgav att hon missbedömt situationen.

Det lär ju vara sant att det var Blair som övertalade drottningen att "bege sig ut bland folket". Och han vann ju otroligt på det. Ähum, synd bara att han inte lyckades behålla sitt goda omdöme...

Men filmen rekommenderas varmt.

Etiketter: , , , , , ,

1 kommentarer:

Blogger Klimakteriehäxan sa...

Ja men visst var den bra! Såg den i påskhelgen! Och nu blir det mer Helen Mirren-relaterat för din del, för ditt ämne i Blogstafetten lyder: Jane Tennison sedd med manliga ögon.
Det är lite utförligare formulerat på min blogg.

tors apr. 12, 08:50:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida