12 mars 2007

Svårförståeligt rekord

Nästan fyra miljoner människor såg finalen av Melodifestivalen i lördags, meddelar DN. Det låter otroligt mycket.

Men jag har aldrig riktigt förstått hur de mäter sånt där. Visst, jag vet att ett antal utvalda människor här i landet har fått nån apparatur där de knappar in sig om de tittar på tv, och vilken kanal de tittar på. Men kan de verkligen mäta alla andra?

Jag menar, hur kan den veta att vi var nio personer som tittade samtidigt? Och hur gör de om någon med dosa (låda?) går bort en kväll - och tittar på teve där? Kan de mäta det...?

Och apropå rubriken: klart jag förstår att folk tittar på Melodifestivalen. Fler borde titta!

Etiketter: , ,

11 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Svårförståeligt - ja. Fler borde titta - nej.

Det bästa som finns i musikväg i Sverige, var det nån som yrade nåt om. Så otroligt fel att man baxnar - all musik som är med i dessa tävlingar är så utslätad, banal och trist så att alla klockor på norra halvklotet stannar. Musik för mig handlar om KÄNSLOR, om ärlighet. Den allra största majoriteten av artisterna i detta spektakel sjunger utan att för en sekund se ut att mena det de framför om hjärtesmärta.

The Ark kommer undan, men inte många fler.

I de allra flesta länder, framför allt i England, är den nationella melodifestivalen ett skämt, nåt som man skojar om, dit man skickar artister som kommer att framträda i musikaler och revyer men aldrig nå ända fram dit de vill. Samma sak gäller ju artisterna i Sverige, men här är befolkningen så duperad att man faktiskt tycker att det är BRA musik. Skrämmande.

Elitist? Javisst.

mån mars 12, 08:08:00 em  
Blogger Aronson sa...

Nejdå, söderort. Inte alls elitistisk. Snarare trångsynt...

:-)

mån mars 12, 08:14:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Hm... för att jag inte uppskattar alla typer av musik? Gillar du verkligen ALLA kulturella fenomen som du omges av? Då är du otroligt vidsynt, må jag säga.

mån mars 12, 09:14:00 em  
Blogger Kim da Costa sa...

*OMG*

mån mars 12, 09:53:00 em  
Blogger Aronson sa...

Nej, jag gillar inte all musik. Men jag har respekt för dem som gillar den musik jag inte tycker om.

Och musik handlar inte om att se ut att mena något. Utan om att faktiskt göra det.

Elementärt, min käre söderort.

mån mars 12, 10:03:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Jag respekterar dem som gillar schlagerskiten, men jag respekterar inte deras musikval.

Självklart är det en subjektiv sak att tala om tycke och smak, men för mig är Melodifestivalen en orgie i svulstighet, långt ifrån det jag vill ha av en musiker/artist. Jag tycker det är trist att fler inte ser igenom denna chimär.

När man inte hör nån skillnad på Markoolios plojlåt och bidragen till festivalen, har inte nåt gått snett då?

All heder åt SVT dock, som gör allt de kan för att mjölka pengar av publiken som suger åt sig allt med hull och hår. Inför finalen i Globen sålde man inte bara biljetter till själva finalen, utan också till TVÅ genrep. Jag förstår bara inte.

Som tur är finns det en motrörelse... men den riskerar att drunkna i havet av skräp och intetsägande tonartshöjningar.

mån mars 12, 11:04:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Med de orden så säger jag godnatt, Sherlock. Värsta draget på din blogg ju. :-)

mån mars 12, 11:05:00 em  
Blogger David Naylor sa...

För att besvara själva inlägget och inte bli indragen i debatten om fin vs ful musik...

Statistik är svaret. Om man mäter i ett visst antal hem så kan man räkna ut hur stor sannolikheten är att alla hem gör likadant. När man mäter hos så många att det är 95% sannolikhet att resultatet överensstämmer med hela populationen så anser man resultatet vara "statistiskt säkerställt", eller ~sant.

tis mars 13, 01:31:00 fm  
Blogger Kim da Costa sa...

En tonartshöjning äro aldrig intetsägande.

tis mars 13, 08:15:00 fm  
Blogger Aronson sa...

David Naylor: jo, att det är statistik det förstår jag också. Men knappar man in hur många som sitter framför teven? Eller bara sig själv? Och hur gör man när man går bort? Knappar man in då också, innan man går?

Jag menar, det här bygger på de ca. 1 000 som har lådan. Hur kan statistiken visa rätt, när vi inte vet om det sitter en eller nio framför teven?

tis mars 13, 08:19:00 fm  
Blogger Z sa...

...dessa 1000 hushåll är hemliga (anonyma) . Tror att de är samma som för 15 år sedan, t ex.

Det gör det hela missvisande. Det är en väldigt stor andel "ursvenskar" av dessa 1000, tror jag. En mycket mindre andel invandrare än i övriga licensbetalande befolkningen.

Förbehåller mig rätten till denna konspirationsteori, så länge hushållen inte avslöjas. ;)

fre mars 16, 02:31:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida