30 mars 2007

Nöjda kunder är bra kunder

I dag har jag funderat lite kring det här med hur viktigt det är för företag att hålla en hög good-will, och att god service faktiskt ger fler kunder.

Oswald har bloggat om hur han, när han gått förbi 7Eleven, känt doften av deras kardemummamuffins och blivit så lockad att han gått in och köpt en, eller ett par. Och det har tydligen hänt vid fler än ett tillfälle.

I dag gick jag förbi 7Eleven, och nej, jag kände ingen doft. Däremot kom jag ihåg Oswalds ord, kände mig lockad och gick in och köpte en. Jäkla Oswald... ;-)

Men det är ju just det: hade Oswald inte blivit lockad av doften hade han antagligen inte köpt någon muffins. Hade han sen inte tyckt det var så gott, hade han inte berättat det vidare och då hade jag antagligen inte köpt någon. Alltså: nöjd kund ger fler kunder. Hade servicen varit dålig, eller något annat, hade han antagligen inte berättat något. Eller också berättat om hur dåligt det var.

Och eftersom jag också blev nöjd, sprider sig härmed ringarna på vattnet...

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida