30 januari 2007

Glasgow vs. Edinburgh

Jag gillade helt klart Edinburgh bättre än Glasgow, men har från ett par håll fått mothugg: Glasgow är ju större och lite "rustigare", vilket tydligen tilltalar en del.

Men Edinburgh kändes för mig rikare, modernare och yngre.

Så jag var tvungen att googla lite, och hittade bland annat följande på Wikipedia:

Glasgow: Storbritanniens tredje största stad. "Idag har storstadsområdet 2 100 000 invånare och centrala Glasgow 629 501". Glasgow är "ett av Europas sexton största finansiella centrum och hyser många av Skottlands största företags huvudkontor, och utgör därför en viktig del av den brittiska ekonomin".

Edinburgh
: Skottlands huvudstad med drygt 450 000 invånare. Här finns det skotska parlamentet. Stadens centrala delar, Nya staden och Gamla staden, finns båda med på UNESCO:s världsarvlista.

Visst kändes Glasgows centrum större än Edinburghs men jag hade nog ändå gissat att Edinburgh var större. Och något finansiellt centrum kände man inte av i Glasgow. Och som sagt, Edinburgh tilltalade mig mer.

Hur gaylivet är i de båda städerna vet jag inte, eftersom jag inte testade det. Även om det hade varit lite kul att göra det...

4 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Jag skulle aldrig tillåta mig själv att resa någonstans utan att böga till det.
Karlar är knark.

tis jan. 30, 11:15:00 fm  
Blogger Aronson sa...

Men så är du en slyna och en slampa också, Kimman min vän...

;-)

tis jan. 30, 01:18:00 em  
Anonymous Anonym sa...

I wish, darling. Min trut må vara horig men min kropp är orörd.

ons jan. 31, 12:58:00 em  
Blogger Aronson sa...

Sure baby. Klart den är. Och Carola är bögarnas bästa vän...

ons jan. 31, 03:02:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida