30 januari 2007

Resan till Skottland

Resan började inte så bra. Vi skulle resa fredag kväll från Skavsta och innan dess hade vi tänkt äta lite, eftersom vi inte ville äta den dyra maten på planet. Så vi gick till en restaurang men när vi beställt märkte vi att vi nog var lite sent ute, så vi fick avbeställa och gå till Cityterminalen. Där tog vi varsin öl innan det var dags att ge sig iväg.

På Skavsta köpte vi varsin pizza, och fy fan vad äcklig den var. Vedervärdig!

När vi sedan kom fram till Glasgow hade planet varit försenat så vi missade sista bussen. Så vi fick ta en taxi i stället. Vi delade den med ett annat par, så det blev inte alltigenom jättedyrt...

Hotellet låg bra till och var otroligt fint. Och rummet var bautastort: vi räknade ut att det var ca 55 kvm. Alltså större än min lägenhet. Men vi började med att möblera om lite där. Och sedan blev det vårt stående skämt hela helgen: hur vi skulle möblera om och bygga om i rummet.

På lördagen sprang vi först på stan och käkade sedan en bastant lunch (har faktiskt glömt vad). Sedan lite mer shopping och så gick vi och tittade lite allmänt i stan. Och sedan gick på vi på afternoon tea. Och eftersom vi ville ha hela kittet, beställde vi in just det: hela kittet av afternoon tea. Det visade sig vara fyra mackor, en scones och en jättetårtbit (jag valde äpplepaj). Vi rullade ut.

Lite mer promenerande och sedan en öl på en pub. Sedan lite mer promenerande i jakten på en restaurang. Hittade ett jättemysigt ställe: tänk er ett torg med bara restauranger runtom, och så byggde de in allt. Så man satt på en uteservering kring ett torg - men var inomhus. Det var väldigt mysigt där. Men det blev en tidig kväll, med lite chips och öl på sängkanten.

På söndagen åkte vi till Edinburgh. Där promenerade vi lite först. Sedan gick vi till en pub och åt något typiskt skotskt: korv med potatismos och en sås till. Väldigt otroligt gott!

Därefter promenerade vi mycket mer. Och hamnade till slut på ett jättestort slott. Men det var inträde så vi gick aldrig in. Vi gick och fikade i stället och hamnade på ett studentcafé. Och åt chokladmoussetårtbit. Gott, men ack så fett.

Sedan promenerade vi ännu mer, och hamnade i universitetskvarteren. Och promenerade och promenerade. Och promenerade. Och så hittade vi ett mysigt whiskyställe och köpte med oss några olika småprover för att testa vad vi skulle köpa med oss hem sen. Sen bestämde vi oss för att resa tillbaka till Glasgow och äta middag där. Det blev en ny pub med en lättare måltid - trodde vi. Vi beställde en wrap, men det var inte vad jag menar med wrap. Det var kött inlindat i någon slags pannkaka. Och jättemycket pommes frites till. Och öl. Och sen gick vi hem och käkade chips och godis och drack öl och testade våra whiskyinköp.

I dag har vi gått på stan. Och köpt whisky. Och fikat. Och jag var nästan på gång att köpa några dvd-filmer, men fick akut magknip och var tvungen att söka upp en toalett. Och sen orkade jag inte bry mig om några filmer. Och sen åt vi lunch på en italiensk restaurang. Och sen bar det iväg till flygplatsen, där vi köpte ännu mer sprit. Jag har nu kommit hem med en flaska whisky: Highland Park; en vit martini och en flaska Smirnoff vodka.

Så det har varit väldigt bra. Svenska chips är förresten godast! Och det skotska landskapet är fantastiskt vackert! Och vi har haft cirka 10-15 PLUSgrader varje dag... =)

Och Ryan Air: nja, jag vet inte. När de skickade ut reklam i högtalarna och sedan erbjöd oss att köpa lotter fick jag nästan dåndimpen. Men kanske någon mer gång. Men det ska mycket till. Framför allt var det jobbigt när man kom hem: då hade vi 90 minuter till kvar innan vi var hemma i Stockholm. Det kändes verkligen motigt!