26 december 2006

Den vackraste filmen

Fem timmar film låter mycket. Väldigt mycket. Och det är det också. För visst tappade jag koncentrationen under några sekunder då och då. Men Fanny och Alexander är så fantastisk så jag tycker jag hängde med riktigt bra filmen igenom. För det händer ju saker hela tiden: det är spännande, roligt, sorgligt, frustrerande och så vidare, och så vidare. Filmen är så otroligt fantastisk. Och så vacker!

Jag är egentligen inte så förtjust i Ingmar Bergman och hans filmer. Men den här är ett klart lysande undantag.

6 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Jag måste ju säga att jag är very imponerad att du orkade med det med tanke på ditt tillstånd idag.. =)

tis dec. 26, 06:40:00 em  
Blogger Aronson sa...

He he. Visst är det konstigt? Trots att jag var trött var jag inte i närheten av att somna... =)

tis dec. 26, 07:21:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Jag är helt på din linje där Aronson.
Sicken SJUKT fantastisk filmupplevelse det där är vaje gång!
Bara scenografin och fotot (varje bild är som en långsamt komponerad tavla) får en att fatta varför den där filmen fick alla Oscars och priser som den fick...
...och jag lovar att om du ger hans svartvita filmer samma chans så är det samma sak.

Kommer man bara ur (den ibland något överdrivna) ångesten ¨å är Bergmanfilmerna precis så bra som alla säger.

Men F&A är i särklass. Iallafall hos mig.

ons dec. 27, 12:17:00 fm  
Blogger Aronson sa...

För alla intresserade kan jag meddela att förra kommentaren var skriven av Oswald, som just nu sitter med ett 56-modem och därför inte klarar de allra enklaste datormanövrarna.

I alla fall är det vad han meddelat mig i annat forum...

Och eftersom han för en gångs skull(?) har så god smak, vill jag ju gärna förmedla det...

=)

ons dec. 27, 09:37:00 fm  
Anonymous Anonym sa...

56k-modem... Vet inte riktigt om det är god smak... ;-) Tom här i norrland har vi tjocktåt. Och guld, vattenkraft, hjortron... O ostkrokar. O "Trocka"! De två sista helst i kombination! :-)

ons dec. 27, 11:51:00 fm  
Blogger annen sa...

Jag älskar Fanny & Alexander och gjorde redan som liten, jag såg bitar av den nu när den gick och den är skum. Har inte sett den på några år och den är så mystisk rakt igenom, hemma hos Ismael och allt det där. Men det är härliga skådisar, Jarl Kulle och de där!

tors dec. 28, 11:32:00 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida