22 juli 2007

Trafiken

Det här kan jag säga om den svenska biltrafiken, efter den erfarenhet jag fått genom att köra land och rike runt en helg:

Folk kör mer hetsigt i Stockholm och de andra storstadsområdena. På "landet" kör man mer modest.

När jag gick och läste för att ta körkort lämnade teorilektionerna en hel del att önska, men en sak fastnade:

Blicken - pilen - filen

Det vill säga: ska du svänga måste du först kolla att ingen bil kommer, och sen blinkar du. Först därefter svänger du (i en korsning eller om du ska byta fil). Det verkar inte många andra ha lärt sig. Folk svänger bäst fan de vill. Och blinkar allt som oftast inte.

Av erfarenhet lärde jag mig i min arla ungdom att om någon underlättar för mig i trafiken så tackar jag genom att blinka. Görs sådant fortfarande? Aronson gjorde, men ingen reaktion. Och ingen annan gjorde mot mig...

På vägen hem fick jag sitta i bilkö i Södertälje väldigt, väldigt länge, på grund av, visade det sig senare, en trafikolycka. Men jäklar vilken tid det tog. Men också vilken hänsyn folk visade. Och tålamod. Det finns hopp om mänskligheten, trots allt.

Och så har jag sett en sak jag aldrig sett förr, och aldrig hört talas om heller: en cyklst på motorvägen. Ingen tävlingscyklist, eller träningsdito heller, utan en "vanlig" ung kille på cykel...

Etiketter: ,

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Det var jag som var ute på kvällstur. Såg du inte Sebbe på pakethållaren?

sön juli 22, 09:22:00 em  
Blogger eurofivestar sa...

LOL. Det är ALLTID kö i Södertälje!

sön juli 22, 11:33:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida