29 maj 2007

Katt bland hermeliner

En gaybar i Melbourne har fått tillstånd att neka heterosexuella inträde. Efter alltför många grupper av möhippor och svensexor, som sett bögarna som underhållande, har baren fått nog och vill ha möjligheten att porta dem. Vilket de alltså fått.

Hurra, en seger!

Jag har nämligen varit med om nästan samma sak. För några år sen var jag på ett gayställe här i Stockholm*. Lite senare på kvällen kom Joachim Persson (Lukas i Skilda världar) dit med några (hetero-?)kompisar. Och de uppförde sig verkligen som om vi var underhållande. De satt och skrattade och pekade. Jag kände mig nästan som en apa i bur och var på vippen att leta upp nån vakt och be honom avlägsna heterosarna. Varför jag inte gjorde det kommer jag inte ihåg, inte heller vad som hände med dem. Till Perssons försvar vill jag säga att han var lugn; det var hans kompisar som var "bovarna".

Och vid ett par tillfällen har jag hört komipsar som varit på TipTop när heterogäng kommit dit, och stämningen blivit "hotfull".

Vad jag vill ha sagt? Att det inte är någon självklarhet att heterosarna ska ha tillträde till gayställen, förstås.


*Jag är lite osäker på vad stället hette, jag tror det var Propaganda. Det låg i alla fall på Blekholmsterrassen.

Etiketter: ,

7 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Men det är väl självklart att alla som kan uppföra sig är välkomna! Fall inte i "vi är så diskriminerade att vi gott kan diskriminera tillbaka"-träsket!

I have a dream - att nån gång kommer vi se att se Människan bortom Kategorier och Etiketter...

tis maj 29, 03:30:00 em  
Blogger Kim da Costa sa...

Propaganda var det.

tis maj 29, 03:52:00 em  
Blogger Aronson sa...

Handlar det verkligen om diskriminering om man stänger ute personer som "uppför sig illa", Jonaz?

Okej, tack, Kim. Vad bra. Vad hette det ställe som låg vid St Eriksplan då, nere i nån tidigare bowlinghall eller liknande...

tis maj 29, 04:17:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Nej gud så konstigt. Och HUR ska dom kolla vilka som är hetero? Låter mycket konstigt.. folk som icke kan uppföra sej ska man väl slänga ut, sen spelar det väl ingen roll vilka dom blir kära i.

tis maj 29, 04:54:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Håller med Jonaz och Tennis -- släng gärna ut idioter som inte kan uppföra sig, oavsett om de är homo- eller heterosexuella. Men att neka någon tillträde med dennes sexualitet som basis tycker jag är oförsvarbart.

tis maj 29, 06:01:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Aron - det var ju det jag sa! Att grunden skulle vara "uppförande", inte grupptillhörighet.

[ Diskriminering är när en person utsätts för negativ särbehandling utan giltig grund, av skäl som beror på personens könstillhörighet, etniska tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuella läggning eller funktionshinder. ]

tis maj 29, 06:05:00 em  
Blogger Kim da Costa sa...

Det var Squeeze!
:D

tis maj 29, 08:48:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida