03 mars 2007

Nyköpings gästabud

I kväll har Melodifestivalen kommit till Andra chansen - i Nyköping. Och lite förhandsgranskning är ju på sin plats.

Men först: SVT har beslutat att uppgradera Andra chansen i år. Det blir en "egen" tävling en "egen" lördag. Och här tävlar låtarna två och två. Först uppträder ett par, och vi får rösta. Därefter nästa etc. fram tills det bara finns två låtar kvar. Och de går till finalen nästa lördag. Bäddat för en riktig fest alltså.

1. Elin Lanto Money ./. Jessica Andersson Kom
Lantos låt är bättre än Anderssons, om det hyser jag inga tvivel. Men Andersson har, märkte jag i delfinalen, en otroligt mycket bättre relation med kameran. Hennes låt växter enormt när man fick se henne uppträda. För att sen falla tillbaka igen. Så jag tror faktiskt Jessica Andersson går vidare.

2. Jimmy Jansson Amanda ./. Sanna Nielsen Vågar du, vågar jag
Det svagaste paret. Av någon anledning som jag inte kan förklara gillar jag inte Nielsen. Har aldrig gjort, även om hon växte något i mina öron när hon var med i Så ska det låta i går (vilket ju är en lite märklig planering). Men vilken låt är bäst av de här? Jag gillar inte Nielsens låt, det är för mycket Svensktopp över den. Janssons är dock helt okej. Jag tror ändå Nielsen går vidare. Hon går mer "hem i stugorna". Tyvärr.

3. Uno & Irma God morgon ./. Sonja Aldén För att du finns
Aldéns låt har i min blogg gått under smeknamnet "tråklåten". Jag har dock ändrat uppfattning. Den har vuxit väldigt mycket i mina öron. Men den är ju inte God morgon, det måste vi ju alla erkänna. Frågan är dock om folk förstår storheten i Uno & Irmas låt. Jag hoppas det.

4. Nanne
Jag måste kyssa dig ./. Magnus Uggla För kung och fosterland
Helt klart den starkaste duellen. Nannes låt har absolut vuxit, även om jag fortfarande tycker att den är en "Håll om mig 2". Och Ugglas låt gillar jag, jag gillar ju det mesta han har gjort. Men frågan är vem som går hem mest hos folk. Jättesvårt. Verkligen jättesvårt.

Vidare till omgång två (som jag tror, inte vill):

Jessica Andersson ./. Sanna Nielsen

Sonja Aldén ./. Magnus Uggla

Och då går till final nästa vecka:

Sanna Nielsen och Sonja Aldén.

Nej, men ojdå. Så tänkte jag inte när jag började skriva på det här inlägget. Sanna och Sonja?

Etiketter: , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Sanna och Sonja skulle funka alldeles utmärkt för moi. Men nej, tyvärr så har ni nog fel.

lör mars 03, 04:39:00 em  
Blogger Kim da Costa sa...

Jessica! Nanne! Jessica! Nanne! Jessica! Nanne! Jessica! Nanne! Jessica! Nanne! Jessica! Nanne! Jessica! Nanne! Jessica! Nanne! Jessica! Nanne!

lör mars 03, 07:48:00 em  
Blogger Mona sa...

Sanna och Uggla. Om man lyssnar till jublet i publiken.

lör mars 03, 09:07:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida