10 februari 2007

Två inte så goda semlor

Jag köpte två semlor i dag. Jag vet, jag borde inte, men jag blev så sugen. Och man måste ju äta några i alla fall, när det nu är semmeltider...

Fast jag gjorde misstaget att köpa dem på Thelins. Jag varnar er, gör inte det. De är inte alls goda. Bullen i sig är ganska okej, men grädden och mandelmassan är inte god. Grädden känns torr och det är för mycket mandelmassa. Dessutom innehåller massan för stora mandelbitar (det ska inte finnas några bitar alls) och för mycket vanilj(?).

Etiketter:

6 kommentarer:

Blogger Unknown sa...

Vafalls!? Jag har köpt semlor på SAMTLIGA Stockholmskonditorier av rang denna säsong och Thelins är utan tvekan klart bäst. Du är en hård kritiker, Aronson.

sön feb. 11, 01:29:00 em  
Blogger Aronson sa...

Men har du någon smak, PF? Det är vad jag alltid har undrat...

;-)

sön feb. 11, 04:33:00 em  
Blogger Ponte sa...

Måste bara uttrycka min glädje över att du tar upp ämnet, semlor är det viktigaste som sker mellan julskinkor och äggfrosserier. Det kan finnas bra semlor i Roslags-Näsby...

sön feb. 11, 06:38:00 em  
Blogger Aronson sa...

I Roslags-Näsby, Ponte? Vad händer där?

sön feb. 11, 07:15:00 em  
Blogger Unknown sa...

I Roslags-Näsby? Berätta mer Ponte!
Vad gäller min smak, Aronson, är den som vanligt oklanderlig. Jag tycker vi skyller på att jag valt bagarens bra dagar samt att du är lite kinkig. :) Prova Annikas bageri på Odengatan typ mittemot Non Solo bar. Asgoda semlor, even for someone like you.

sön feb. 11, 08:53:00 em  
Blogger Ponte sa...

Ärligt talat, under mina 4 år i Stockholmsförorten, lyckades jag aldrig hitta bra semlor, kände då ingen expert som kunde visa mig... Här i Skåne lägger bagare ner sin själ i semlorna, inte konstigt man la på sig 10 kilo första våren här.

En Wienersemla stor som en handboll med en dl mandelmassa och ett halvt kilo vispad grädde, den går inte av för hackor...

mån feb. 12, 09:20:00 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida