24 februari 2007

I kväll: delfinal 4 2007

I kväll är det dags för sista delfinalen i Melodifestivalen 2007. Och den går av stapeln i Gävle. Denna ganska trevliga men också tråkiga och ibland väldigt illaluktande stad. Det bästa med Gävle är annars att där görs Ahlgrens bilar. Och när man köper bilar i Gävle är de alltid fräscha och mjuka och goda. Jag antar att folk äter mycket av den varan där uppe...

I vilket fall. Jag har lyssnat på låtarna några gånger till nu. Och det är ett väldigt jämnt startfält, utan några egentliga toppar. Jag tror därför att det kan gå precis hur som helst. Kanske borde jag gå på magkänslan från i går.

Men så här säger nu Aronson, efter ett antal genomlyssningar:

1. Magnus Uggla - För kung och fosterland
Jag har alltid gillat Magnus Uggla. Han är cool, träffsäker i sina texter och ganska rolig. Men min kärlek till honom har svalnat de senaste åren. Han har inte känts lika fräsch, utan mer forcerad. Den här låten är dock lite mer en återgång till den gamla Uggla, om än inte någon av hans bästa. Men Uggla är Uggla. Och folk kommer att älska honom.

2. Emilé Azar - Vi hade nåt
Den växer för varje lyssning. Men jag kan inte komma ifrån att jag känner igen den från förr. Men jag kan inte komma på vilken låt det är. Och så gillar jag inte hans röst; den är smal och lite ytlig. Och kommer han att klara trycket? Men som sagt, inte oäven alls.

3. Sanna Nielsen - Vågar du vågar jag
Jag har aldrig varit något stort fan av Sanna Nielsen. Och inte blir det bättre av den här låten. Den känns som Svensktoppen kombinerat med Melodifestivalen av det sämre slaget anno 19xx. Och jag undrar om hon går hem i stugorna. Och varför måste hon ha en sån hiskelig lugg?

4. Caroline af Ugglas - Tror på dig
Hon har kallats Sveriges Janis Joplin, och det är väl inte så dumt tänkt. Den skrapiga rösten och musiken är ju väldigt lik. Och den här låten är inget undantag: väldigt mycket sent 60-tal eller början av 70-talet. Men jag gillar den! Väldigt mycket faktiskt. Fast går den hem i Melodifestivalen? Och hur passar hon in? Fast hon verkar ju populär, jag får jättemycket sökningar på henne i bloggen.

5. After Dark - (Åh) När ni tar saken i egna händer
Jag föll som en fura när jag hörde den första gången. Och det lär tittarna i kväll också göra. Vilken skitrolig text! Och hela låten är en blandning mellan Magnus Uggla, Village People och Pet Shop Boys. Fast Christer Lindarw förnekade i går på radio att låten är lik Go West. Är han totalt omusikalisk? Eller bara en prinsessa på ärten... I vilket fall, den här låten kommer att få många, många röster i kväll. Trots det kommer den inte att ha någon chans i Globen.

6. Sarah Dawn Finer - I Remember Love
Första gången jag hörde låten var jag väl inte jätteövertygad. Men även den har vuxit. Och den är ju betydligt roligare än tråklåten som gick till Andra chansen förra veckan. Och vilken fantastisk röst hon har. Kan eventuellt gå till Andra chansen. Men då måste hon sköta sig bra på scen. Fast folk är kanske trötta på ballader nu...?!

7. Verona - La musica
Verona släppte en låt förra året som heter Ti siento, det italienska originalet till Lena Philipssons Jag känner. Och den här låten låter precis likadant. Jag kan faktiskt knappt höra någon skillnad. Och nej, den kommer inte att slå. Inte alls faktiskt. Trots hennes fejktuttar.

8. Andreas Johnson - A Little Bit of Love
En väldigt svårgenomtränglig låt. Och det kan vara till Andreas Johnsons nackdel, liksom det faktum att han tydligen är sjuk. Men jag gillar låten. Jag gillar musikstilen. Jag gillar Johnson. Och ja, jag tror på den. Och vill ha den i min iTunes snarast! Även om den ju faktiskt inte är någon Sing For Me...

Så var det då sammanfattningen:

Direkt till final
Oerhört svårtippat. Men jag gissar på Magnus Uggla och After Dark.

Till andra chansen
Andreas Johnson och Sarah Dawn Finer. Men då har jag verkligen gissat med hjärtat. Nåja, jag slänger in Emilé Azar som en brasklapp...

Etiketter: , , , , , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida