21 november 2006

Män och schlager

I Göteborgs-Posten (GP) har journalisterna och författarna Maria Jacobson och Anna-Carin Jansson skrivit en debattartikel angående Böglobbyn i SVT. Och man kan ha många olika synpunkter på Böglobbyn, och jag är verkligen en som haft det (och bloggat om det). Jag skulle dock vilja bemöta Jacobson och Jansson på ett par punkter.

(Jag kan börja med att inom parentes säga att jag har många synpunkter på er artikel, men för att inte göra det här inlägget alltför långt har jag valt att rikta in mig på bara ett par punkter.)

För det första, och med förlov sagt: ni är inte män. Hade ni varit det hade ni nämligen vetat att det är otroligt svårt att som man hejda sin sexualitet. Den driften är nämligen så otroligt stark. Mycket starkare än till exempel både hunger och törst.

Och nej, jag anser inte att våldtäkter har med sexualitet att göra. Det är andra, mörka, krafter och känslor som ligger bakom sådana.

Och vad anser ni vara "den mest brännande konflikten inom hbt-samhället"? Eftersom ni tydligen menar att frågan om schlagermusik INTE är det. Jag menar nog att ni har fel där. Nåja, kanske inte den allra mest brännande, men het är den. Tro mig. Frågan om schlagermusik kan ses som ytlig, och inte den viktigaste frågan i en värld med världssvält, klimatförändringar och pågående väpnade konflikter. Men jo, den är ett problem. Den är ett problem för dem som inte gillar schlagermusik över huvud taget och den är ett problem för såna som jag: som visserligen gillar schlagermusik, men som håller på att bli så trött på den att jag snart storknar. Och det finns inte många mötesplatser för bögar i Sverige (om ens några?!) där det inte spelas just schlagermusik. Ständigt och jämnt. Om och om igen.

PS. Att er artikel sen spiller över i något slags genusperspektiv orkar jag inte ens bemöta...

11 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Oh please!

Nog kan man väl känna att "schlager" kan vara jobbigt i överdos, att uteställens musikval är smalspåriga och att "bög" alltid ska buntas ihop med "schlager".

Men att ens använda ordet "konflikt" eller än värre "brännande konflikt"? Då måste man väl ändå ha brist på riktiga "problem"...

tis nov. 21, 11:43:00 em  
Blogger Oswald sa...

Du menar alltså att du tror att sexualitet är ett betydligt större behov hos män än kvinnor?
Inte att detta är något som varierar från person till person?

Och dessutom att en drift som är starkare än både törst och hunger (what? who ARE you?) ändå inte på något sätt kan kopplas till att folk blir våldsbenägna för att fylla det?

Jag har verkligen inte mycket till övers varken för artikeln (även om jag tycker den har sina poänger, faktiskt) eller Böglobbyn (som jag tycker misslyckats helt med sitt uppdrag) - men vad jag reagerar på i det du skriver är att du utgår helt från dig själv och sätter det till allmän norm för män och bögar.

Jag tror det kan vara ganska farligt...både för ditt resonemang och för egen del. Iallafall bör det bli ganska svårt att förstå andra.

ons nov. 22, 08:09:00 fm  
Blogger Aronson sa...

Oswald: vad får dig att tro att jag bara utgår ifrån mig själv?

ons nov. 22, 09:12:00 fm  
Blogger Fredrik sa...

Oj nu blev min sexualdrift plötsligt större än hunger och törst... För jag hoppas verkligen att jag är man!

Nä Aronson, du generaliserar lika mycket som journalisterna som skrivit artikeln, bara tvärtom, typ!
Jag köper att din drift är så stark som du påstår, och tror att du kan hantera den väl. Vad jag däremot tror kan ge dig bekymmer och problem är när du sätter din egen person och drifter så mycket i centrum att den får stå som mall och normbildande för hela manligheten.

Vi är alla människor och vi har ALLA sexdrifter. Vissa mer, andra mindre och det hänger inte så mycket ihop med kön. Jag tror det hänger ihop med bristande erfarenheter med kvinnor och sex som får dig att tro att den manliga sexdriften på nåt sätt skulle vara större.

Och vad gäller schlagerbiten.... ha ha... Underbart! Jag är stolt schlagerbög en kväll om året och det är på Schlagerkvällen under Pride... sedan får "de" hålla på så gott de vill när och hur, hur mycket de vill.

ons nov. 22, 09:26:00 fm  
Anonymous Anonym sa...

Käre Aronson!

"PS. Att er artikel sen spiller över i något slags genusperspektiv orkar jag inte ens bemöta... "

Orkar du inte bemöta det? Det gjorde du redan i tredje stycket.

"För det första, och med förlov sagt: ni är inte män. Hade ni varit det hade ni nämligen vetat att det är otroligt svårt att som man hejda sin sexualitet. Den driften är nämligen så otroligt stark. Mycket starkare än till exempel både hunger och törst."

Tragikomiskt! Vad vill du?

ons nov. 22, 09:35:00 fm  
Blogger Oswald sa...

Menar du alltså att du inte utgår ifrån dig själv och dina bekanta?

Om du utgår i från vetenskapliga undersökningar om manlig sexualitet vs. kvinlig sexualitet så får du gärna hänvisa till dem för det skulle jag tycka var intressant.

Själv känner jag flera män (heteros och homos) som lugnt skulle sätta behovet att äta före att knulla - och dframförallt kvinnor som skulle prioritera tvärtom...och givetvis motsatsen också.
Men visst...har du belägg för detta och inte bara bygger det på egen erfarenhet så är det ju svårt att argumentera emot att du gör dig till talesman för alla mäns sexuella behov.

Menar du förresten i så fall att du utgår från ett generellt problem när det gäller schlagern också då - och inte bara utgår från dina egna åsikter byggda på den musik som spelas på Stockholms två-tre bögklubbar?

ons nov. 22, 09:39:00 fm  
Anonymous Anonym sa...

Jag vill inte vara Tjalle Tvärvigg nu, men Oswald har en stor poäng i det han skriver.

Aronson kan inte utgå från någon allmän uppfattning om hur vissa är, utan måste helt enkelt välja sina egna erfarenheter. För att generalisera så pass mycket blir svårt. Vi är individer och har helt olika behov.

ons nov. 22, 10:29:00 fm  
Blogger Oswald sa...

By the way (glömde nämna det innan):
En väldigt trevlig schlagerfri mötesplats är tillexempel GS2H i Göteborg där ingen schlager spelas alls - eller Queer (i samma stad) där schlager bara spelas i ett instängt rum.

Om du nu tycker frågan är en av hbt-världens stora problem och vill ha tips på schlagerfria mötesplatser för män som gillar män, alltså.

ons nov. 22, 11:39:00 fm  
Anonymous Anonym sa...

Jag tror att det är vanligt med missuppfattningen att mäns sexdrift är starkare än kvinnors. Den missuppfattningen bottnar i historiska skäl, eftersom mannens sexualitet alltid setts som den drivande, aggressiva och den kvinnliga setts som motsatsen: den väntande, passiva.

Problemet är att man kan dra vissa slutsatser om män och kvinnor som grupper, men att skilladerna mellan individer är betydligt större än skillnaderna mellan grupperna.

Tittar man på Maslows behovstrappa så är också hunger och törst mer basala behov än sex, och jag tror att det är rätt. Om man inte har tillräckligt med mat så slösar man inte energi på sex, sett ur ett evolutionsperspektiv.

ons nov. 22, 06:12:00 em  
Blogger Aronson sa...

Oj, det var en del hårda ord. Men jag ska bemöta ett par av dem. Och ta tillbaka vad jag sagt på ett område.

Nej, jag tror inte att sexualdriften är större än hunger eller törst. Jag förstår faktiskt inte varifrån jag fick det. Så jag gör en liten pudel där. Eller hur man nu gör. Jag tar i alla fall tillbaka det. Vilken drift som är störst vet jag naturligtvis inte. Inte heller om det är individuellt eller lika för alla.

Jag vet inte varifrån ni fått uppgiften ifrån om att jag tror att sexdriften hos män är större än hos kvinnor. Det säger jag ingenstans. Jag säger bara att sexdriften hos män är otroligt stark, och att två kvinnor troligtvis inte kan veta hur stark den är. Och ja, jag generaliserar där, självklart finns det undantag.

Jag skulle tro att sexdriften är ungefär lika stor hos män som hos kvinnor. Jag tror däremot att män, genetiskt eller socialt eller något annat vet jag inte, har närmare till sin sexualitet än kvinnor.

Vad gäller schlager på gayställen utgår jag ifrån mig själv. Bland annat. Men även från folk i min omgivning samt vad jag hört folk säga i media och andra ställen. Och ja, jag menar fortfarande att det är otroligt störande att man snart sagt inte kan gå på ett enda ställe utan att få höra schlager. Och jo, Oswald, jag bor i Stockholm. Och har bott i Lund (med Malmö i närheten). Och har även varit ute i Göteborg, Växjö och Gävle. Dock inte på de ställen du hänvisar till.

ons nov. 22, 07:19:00 em  
Blogger Oswald sa...

Tipsen på Göteborgsklubbar var bara välmenade om du nu vill slippa schlager.
Jag brukar själv rymma dit när jag tröttnar...

Jag tror nog egentligen vi är ganska överrens om både du och jag och Göteborgsdamerna att schlager knappast är hbt-rörelsens största problem...
...förmodligen är väl musikval på klubbar ett ganska allmängiltigt problem oavsett sexualitet...iallafall i småstäder där det bara finns ett-två ställen.

I övrigt så tycker jag du förklarar dig mycket bättre nu - även om jag fortfarande inte förstår hur du tänker när du säger att sexdrift är individuellt i ena meningen...men att kvinnor inte kan förstå sexualdriften hos män i andra.

Är det inte könsbundet då?
Eller varför fattar de inte annars?
Själv ha jag svårt att fatta någons sexdrift mer än min egen...
Vad lätt det hade varit annars!
:D

ons nov. 22, 07:51:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida