09 november 2006

Kramkalaset som inte blev av

Jag vet ärligt talat inte om jag ska skratta eller gråta. Den norske statsministern Jens Stoltenberg "kramar inte män".

Det var vid en mottagning för kulturminister Trond Giske som fyllde år som kulturministern ville ge sin chef en kram. Men tji fick han, Stoltenberg backade undan. Och pressekreteraren fick rycka ut med sitt uttalande...

I min värld är det betydligt enklare: antingen kramar man alla, eller så kramar man ingen (som Bush tydligen gör)...

5 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Vi borde kramas mer. Fuck, jag måste liksom gå till massören för att få lite fysisk kontakt.

tors nov. 09, 10:07:00 fm  
Blogger Aronson sa...

Ha ha, Kim. Så har jag det också. Vi får krama varandra i stället... =)

tors nov. 09, 11:07:00 fm  
Anonymous Anonym sa...

Men herregud, detta är väl ingenting att göra en tidninsgartikel om. Vi är ju olika som människor och varför Stoltenberg nu skall behöva hängas ut för detta tycker jag är larvigt!

Jag kramar väldigt få människor. Bara de som jag har förtroende för. Så jag kramar vissa och jag hoppas du varken skrattar eller gråter inför det?

tors nov. 09, 01:08:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Det kan inte vara lätt att vara statsminister. Allra minst om man råkar vara en man. Här ovan här t.ex. bloggaren ”älskade dumburk” fördömd händelsen som ”homofobisk” och inte nog med det även ” kvinnoförnedrande” … NU vet jag inte om jag ska skratta eller gråta ;-)
Att få välja vilka man vill kramas med måste väl ändå anses vara var och ens privata sak. Oavsett titel. Att inte vilja kramas med samma kön, måste också anses vara en privat sak och inte tecken på fobi. Vet ej hur i alla världen man kan tolka det som ”kvinnoförnedrande” ifall den manliga statsministern endast vill krama kvinnor (åtminstone några av dem) – men inte män. Vari består förnedringen? :-o
Själv blev jag alltid konfunderad över det faktum att på min arbetsplats (kvinnodominerad) vill kvinnorna dansa tryckare med varandra när det är firmafest. Själv vill jag inte. Helt oavsett att jag inte lider av någon sorts fobi. Jag vill helt enkelt endast dansa tryckare med män. Dessutom inte ens alla män utan bara sådana som jag gillar. Kan detta anses vara mensförnedrande beteende?

tors nov. 09, 01:45:00 em  
Blogger Aronson sa...

Jerry och Monica:

Jag har pratat om varken om fobi eller förnedring. Jag har heller inte sagt att det är Stoltenberg jag inte vet om jag ska skratta eller gråta åt...

tors nov. 09, 07:26:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida