14 november 2006

Böglobbyn - andra programmet

Sådär ja. Nu har jag sett andra avsnittet av Böglobbyn (jag spelade in det i går eftersom jag inte var hemma).

Det var två reportage . De handlade båda om utanförskap; två bögar som inte kände sig hemma i bögvärlden. Som kände sig utanför. Och det kan jag verkligen känna igen mig i. Jag kände mig hemma första gången jag var ute på gayställe. Sedan dess har jag mest känt mig utanför...

Och reportagen skulle kunna ha varit riktigt bra. "Kunna ha varit" eftersom två saker gjorde att de inte var bra.

För det första: Båda reportagen gjordes med utgångspunkt att de båda huvudpersonerna inte bara är besvikna utan också väldigt bittra: gayvärlden är inte som de vill och därför känner de sig utanför och till och med utstötta. Problemet är bara att ingen av dem verkade särskilt bitter. Tvärtom kändes de starka och modiga. Och glada och trots allt ganska nöjda med sina liv...

För det andra: det är helt okej att göra ett reportage om Carola och hennes syn på homosar. Det är till och med önskvärt att sådant görs. Men vad hade det i det här reportaget att göra? På vilket sätt visade det att huvudpersonen var utstött från gayvärlden? Eller heterovärlden för den delen.

Bäst i programmet: Glenn Hysén fick recitera Jonas Gardell. Satir på riktigt hög nivå! Och ställer samtidigt en viktig fråga: får man som bög verkligen säga precis vad som helst? För när det kom ur en [macho]heteros mun lät det verkligen riktigt, riktigt plumpt...

Slutligen en fråga: Marco tänder på "bögar". Inte på killar, utan på bögar. Hur kollar han sånt? Frågar han först och sen tänder han?

7 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Håller med i att både Marko och Tomas verkade vara starka individer, trots sina berättelser om utanförskap och uppgivenhet, vilket bidrog till att det var svårt att förstå vad man faktiskt ville få fram med reportagen.

tis nov. 14, 10:48:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Att inte se att Marco blev illa behandlad av sin största idol på grund av den han är måste ju bero på att du inte vill/kan se?!!

För just det tycker jag hade högsta legitimitet i reportaget om Marco. Vad du får gayvärlden ifrån är ju enbart din tolkning till något som inte hade med Marco att göra. För honom handlade det om det ord Carola gav honom pga av den han var, och ingenting annat... missade du det?!

tis nov. 14, 11:17:00 em  
Blogger Aronson sa...

Ja, men det har jag väl inte sagt något annat om, Jerry? Men reportaget skulle ju handla om att Marco kände sig utanför bögvärlden. Vad hade Carolas djävulska uttalande med det att göra?

tis nov. 14, 11:19:00 em  
Blogger Oswald sa...

Håller med Aronson helt och fullt.

Det är givetvis tragiskt att Marco blev hånad av sin största idol Carola...och Carola är verkligen inte någon jag tycker om - men det hade ju inte med ett reportage om "transexuella står utanför bögvärlden" att göra, eller?

Visst. I ett reportage allmänt om Marco, eller i ett reportage om hur illa Carola tycker om bögar...då hade det haft ett syfte.
Men nu var det mera som att "Oh, vi stoppar in lite Carolasågning här också nä vi ändå är i farten"...

Känns inte det väldigt våren 2006?

ons nov. 15, 08:10:00 fm  
Blogger Aronson sa...

Ha ha, Oswald. Du är verkligen en modern människa. Nu är till och med våren 2006 retro...

;-)

ons nov. 15, 08:25:00 fm  
Blogger Oswald sa...

Det finns en anledning till att bloggen heter Läget Just Nu!... ;)

ons nov. 15, 09:49:00 fm  
Anonymous Anonym sa...

Hmmm... Jag tror helt enkelt att vi ser olika på detta och att Carolas agerande gentemot Marco kom fram tyckte jag passade ihop med reportaget om honom. Men som sagt, vi kanske har helt olika utgångspunkter på vad det handlade om?

ons nov. 15, 02:50:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida