28 augusti 2006

Ytligheten personifierad

Jag har aldrig varit något större fan av Karolina Lassbo - en självutnämnd glamourprinsessa (vad det nu är). Snarare tvärtom. Men jag menar, hallå! Nu har Lassbo gett sig in i politiken. Eller, rättare sagt, klartgjort varför hon inte gett sig in i politiken. Och varför hon inte ska rösta.

Karolina Lassbo tycker helt enkelt att politiken är för ytlig. Och hon engagerar sig inte i frågor som inte berör henne personligen. Egentligen har jag många frågor som jag skulle vilja ha svar på. Men jag nöjer mig med några få: Har Karolina Lassbo ingen farmor som är pensionär? Förstår hon inte risken av att bli påkörd av en bil i morgon och därigenom behöva sjukhusvård? Har hon inga vänner som har barn? Eller som är homosexuella? Bryr hon sig inte om någon annan än sig själv?

Jag menar, visst är det politiska valet egoistiskt. Men jag tror faktiskt att de flesta av oss kan se lite längre än just till oss själva - även i vår egoism.

Men det kan tydligen inte Karolina Lassbo. Och så beskyller hon politiken för att vara ytlig...

2 kommentarer:

Blogger Oswald sa...

Allvarligt.
Hennes inlägg kan nog vara det dummaste jag läst.

"Jag ser både för- och nackdelar med de situationer som berör HBT-personer, så jag skulle i dagsläget inte kunna propagera för någon sida."

What? Vilken sida? propagera för VAD?

Fast ville hon bara provocera folk till att verkligen gå och rösta så är det ju genialt.

tis aug. 29, 09:51:00 fm  
Blogger Karolina Lassbo sa...

Var har jag påstått att jag inte ska rösta? Hela inläggets andra hälft handlar om ATT jag ska rösta - på miljöpartiet. Detta eftersom jag tycker att miljöfrågor är viktigare än både fastighetsskatter och barnbidrag. Och därmed inte sagt att jag helt är emot barnbidrag och sjukvård och inte vill att det ska existera alls, inte få några pengar. Det är bara det att jag inte tycker det är speciellt viktigt för mig hur mycket som går vart, bara det är rimligt fördelat och lika för alla när det gäller bidrag. De partier som finns i dag har bara marginella skillnader mellan varandra i en del frågor, det är inget av de sju nuvarande riksdagspartierna som sticker ut rejält (som t ex i Japan) - alla är lagom i lagomsverige. Jag har inte så pass starka politika åsikter att jag skulle ge mig in i politiken på heltid som riksdagskandidat för att med näbbar och klor försvara en åsikt som t ex att fastighetsskatten bör ligga på 1,5% eller tas bort helt, istället för att ligga på något annat. Det känns meningslöst och ytligt om man jämför med miljöförstöringar i form av t ex förorenat vatten.

Jag tycker att ni ska läsa mitt blogginlägg en gång till och tänka efter vad det är jag menar istället för att hitta på egna tolkningar.

tis aug. 29, 11:51:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida