23 april 2007

En svår lista

Jag hittade(!) den här listan i min egen blogg (under Kommenterer), så varför inte fylla i den, tänkte jag...

Tror du att Skåne någonsin blir självständigt?
Jag vet att många skåningar vill det, men nej, inte inom överskådlig tid. Men vem vet vad som händer om 100 år...

Vem föredrar du, George W Bush eller Bill Clinton?
Känns inte den frågan lite obsolet? Men det är väl självklart att jag föredrar Bill Clinton. Bush har väl inte bidragit med så mycket gott i sin roll som president...?!

Vem skulle du vilja se som Frankrikes president?
Jag vet inte, jag följer inte den franska politiken så noga.

Bör Sverige minska det engelskspråkiga inflytandet?
Jag tycker att engelskan har alldeles för stort inflytande över det svenska språket. Fast jag vet inte vad man kan göra åt det. Jag har svårt att se att man skulle kunna lagstifta emot det. Kanske försöka ändra folks attityd gentemot amerikanska filmer, tv-serier och tv-spel?

Vilken är huvudstaden i Peru?
Men hallå! Lima.

Kommer svenskan att försvinna som officiellt språk i Finland?
Ja, tyvärr så tror jag det. Fast jag hade för mig att den redan gjort det till viss del... :-/

Bör Sverige ge bistånd till Kuba?
Sverige bör inte ge bistånd till diktaturer.

Var det rätt av Mona Sahlin att ha en debatt med sverigedemokraterna?
Jag tycker att det där är en oerhört svår fråga. Jag vet inte. Jag vet faktiskt inte. Jag kan förstå henne. Men jag kan nog mer förstå dem som kritiserar henne. Om debatt ska föras med dem, kanske det ska ske på en lägre nivå. Men som sagt, en oerhört svår fråga.

Vad är din mest vågade politiska åsikt?
Oj, det beror väl på vem man frågar. Men jag skulle gissa att det faktum att jag inte är feminist sticker i mångas ögon. Liksom att jag inte är odelat för fri abort.

Bör Irland tvingas att tillåta abort?
Så länge Irland är en demokrati måste det irländska folket själv få bestämma i inhemska frågor.

Vems makt skulle du vilja minska?
Oj. Jag antar att jag skulle vilja minska makten för samtliga som inte förtjänar den. Eller som inte förmår att utnyttja den väl.

Etiketter: , , ,

1 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Svenska är ett officiellt språk i Finland.

Svenska/Finska som andra språk är dock inte obligatoriskt i studentexamen. Men alla måste studera det andra språket i skolan.

;-)

mån apr. 23, 11:09:00 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida