Det kunde varit Dahléns
M/S Freja är död! Hon dog på sin post, transporterandes passagerare över de sju haven, typ. Men snart orkade hon inte längre, gav upp och drunknade. Tragiskt, tycker somliga.
Jag vet, inget att skämta om egentligen, man befarar att folk har omkommit. Men för en person som mig, som hyser något slags hatkärlek till Rederiet*, med betoning på hat, skulle det kunna kallas ett trauma. Men gör inte det. För egentligen bryr jag mig inte...
*Kolla verkligen gärna in länken.Passagerarlistan Förteckningen över medverkande är ganska rolig läsning i sig. Notera särskilt att de flesta endast verkar ha varit med i två avsnitt...
Jag vet, inget att skämta om egentligen, man befarar att folk har omkommit. Men för en person som mig, som hyser något slags hatkärlek till Rederiet*, med betoning på hat, skulle det kunna kallas ett trauma. Men gör inte det. För egentligen bryr jag mig inte...
*Kolla verkligen gärna in länken.
8 kommentarer:
Klart det är tragiskt, ett stycke svensk/finsk historia har just försvunnit. Det var tragiskt redan när grekerna fick vantarna på henne, men ännu mer tragiskt nu när fiskarna fått ta över henne.
Sjöfartsbloggen - http://www-und.ida.liu.se/~chrku439/blogg/
Hon kryssade 20 år i några av världens svåraste farleder, den svenska och finska skärgården. Mig veterligen helt utan incidenter. Efter bara ett år i öppna hav så kör man henne mot undervattensklippor som ligger 2 - 3 km från land. Det är helt omöjligt att dessa klippor skulle vara okända för besättningen. Och efter detta så gör man ännu en konstig manöver: Man börjar bogsera henne från denna relativt trygga plats utan att ens undersöka skadorna varpå hon sjunker helt och hållet...Jag trodde att att Grekerna hade höjt sin nivå i och med EU inträde men...men...Farväl Birka Princess
Ja du Micke von Stockholm... Vi borde kanske skicka lite svensk kompetens till dessa obildade greker. Med tanke på Estoniakatastrofen och hur Sverige hanterade tsunamikatastrofen så verkar det finnas gott om "kompetens" i detta land.
För en ålänning är detta en traumatisk dag, då ett av den åländska rederinäringens främsta flaggskepp genom tiderna, Birka Line byggda "Birka Princess" har under grekiskt befäl sänkts i medelhavet. Undertecknad var med i Mariehamns färjhamn såväl den maj-dagen 1986 när hon för första gången angjorda sin hemmahamn (kaj nr 2) som den dagen i mars 2006 när hon för sista gången seglade ut, då omdöpt till "Sea Diamond" och för evigt försvann från åländska / svenska farvatten. Ett fartyg som inte bara utgjort kuliss och exteriör för tv-serien Rederiet, utan även ett fartyg som stått väldigt många ålänningar och rikssvenskar nära och givit många trevliga reseupplevelser och minnen under sina resor mellan Stockholm och Mariehamn.
Nu ska man inte dra några förhastade slutsatser - men det är för oss nordbor som ställer extremt höga krav på sjösäkerhet och gott sjömanskap av synnerligen stor vikt att olycksorsaken utreds grundligt och att de skyldiga får sina straff. Om den här olyckan bara "sopas under mattan" (vilket risken är rätt stor med tanke på att den inte medförde några dödsoffer) så får bara EU-motståndare mera vatten på sina kvarnar "varför ska vi gång på gång låta EU:s piska vina över oss nordbor när sydeuroperna får hålla på som de vill?" Men som sagt-vi bör avvakta sjöförklaringen innan man drar närmare slutsatser.
Men Östersjöns drottning 1986-2006 har gått till havets botten,och vi lär nog aldrig mera få se henne ovan havets yta, låt oss minnas alla de fina kryssningar hon bjöd på. Tack Birka Princess. I fint minne bevarad kryssar vi vidare med din efterföljare Birka Paradise.
Fredrik
/Åland
Som grek blir jag rejält förbannad på sådana här inlägg. Grekland är VÄRLDENS LEDANDE sjöfartsnation. Det här är tragiskt, framförallt förlusten av två människoliv (45-åriga pappan och hans 16-åriga dotter).
Men att skicka sjöfartskompetens till Grekland, är ju ett skämt som heter duga. Dina påhopp på Greklands sjöfart liknar mest självprojicering när du nämner "sopa under mattan". När Express Samina sjönk i september 2000 gjorde man snabbt en haveriutredning där man också kom fram till orsaken. I Grekland är man oändligt mycket snabbare på att hitta de ansvariga och ställa dem inför rätta när sådant här inträffar. Estonia väntar fortfarande på att få en förklaring till hur hon kunde sjunka såsom hon gjorde och varför den ena tokiga konspirationsteorin efter den andra besannas...
13 år efteråt väntar svenska folket fortfarande på en förklaring. När kommer den, tro?
En länk som kan vara av intresse är denna: www.factgroup.nu/est/wtightse.html
Koordinationen från den grekiska marinen, lokalbefolkning och andra skepp var, som tur är, utomordentligt god. Man ville inte upprepa Express Samina från 2000 som var ett totalt, pinsamt och urbotat dumt misslyckande i grekisk sjöfarts historia: Flytvästar som saknades, dålig koordination på alla sätt och vis. Detta åstadkom 80 personers totalt onödiga död. Som tur är upprepades inte det scenariot. Men två döda är två för mycket. Det finns mycket anti-hellenism i samhället och jag förstår ärligt talat inte varför?
Det är nästan som om man väntar på att Fetaostarna i Europas sydspets ska misslyckas.
ps. samma "postare" som i tidigare inlägg.
Till dig "grek som blir förbannad"...
Jag är fullt medveten om att Grekland är en stor sjöfartsnation, förmodligen i storleksklass med Norge. Men samtidigt måste vi vara ärliga nog och medge, att den grekiska fartygsflottan ofta består av begagnade fartyg som avyttrats av nordeuropeiska rederier.
Nu var det inte så att Birka Princess på något sätt var ett undermånligt fartyg (jag reste själv med henne senast i november 2005, strax innan hon såldes till Grekerna) - utan ett fartyg som var väl underhållet och i toppklass på alla sätt. Orsaken till olyckan som sänkte henne finner vi nog i okunskap och felaktig hantering av ett befäl som som sagt, förhoppningsvis får sina straff. Att sådana skador uppkommer på skrovet bara en halv sjömil (951 meter) från hamnbassängen bevittnar om att detta extremt sjödugliga fartyg hanteras på ett okunnigt och felaktigt sätt, under grekiskt befäl. Det är bara faktum kära du, och jag hoppas att de grekiska myndigheterna kommer att ta i den här olyckan med hårdhandskarna - men jag befarar att det inte blir så..
Du drar parareller till Estonia-katastrofen, där över 900 människor omkom. Visst, jag håller med dig, det är märkligt och närmast sjukligt hur svenska och finska myndigheter lade locket på och istället för att konstatera att Estniskt befäl körde fartyget i sank så skyllde man på varvet som byggt fartyget 15 år tidigare! Alltså, för att skydda ett Estland på väg att resa sig ur ett mångårigt ryssvälde så valde svenska och finska myndigheter att agera som man gjorde. SJUKT tycker jag, BRA tyckte säkert Estlands turistbyrå. Estonia var också ett f.d. åländskt ägt fartyg, då vid namn Viking Sally och ägt av det åländska rederiet Sally (som ingick i Viking Line-gruppen). Fartyget fullgjorde många framgångsrika resor. Men med ett befäl som visste hur man hanterar fartyg i den här storleken.
För att manövrera ett fartyg med en nettovikt på över 20.000 ton, en längd på över 150 meter, med över 1.500 passagerare ombord, så måste man ha lite mera än en skärgårdskepparkurs på 3 tisdagskvällar i bagaget.
Det är på tiden att detta blir gällande i hela Europa.
/Fredrik, Åland.
Grekland är största sjöfartsnationen. Däremot har "Sea Diamond" kollats noga av "Det Norske Veritas" (bekräftat i Grekiska medier) som är världens strängaste säkerhetsklassning på fartyg.
Fakta kvarstår; Express Saminas ansvariga ställdes inför rätta. Sjöfartsincidenter är inte något Grekland sätter locket på. Grekland har en alltför rannsakande och grävande journalistik. Redan dagen efter väcktes det åtal mot befälet på Sea Diamond för oaktsamhet och miljöförstöring (dieselolja som läckte ut)
Attacken på Grekland och dess förmåga att hantera situationer som dessa, är dock helt obefogat.
Express Samina var dock ett totalt misslyckande och pinsamt misskött i säkerhetaspekt och en mörk mörk fläck i grekisk sjöfartshistoria.
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida