17 februari 2007

I kväll: delfinal 3 2007

I kväll gör Melodifestivalen nedslag i Örnsköldsvik, eller "Foppaland" som vissa tidningar envisas med att kalla den. I går var jag lite tveksam till låtarna, men jag har nu lyssnat på dem några gånger, och är lite mer positiv.

Here we go:

1. Måns Zelmerlöw - Cara Mia
Den låt jag gått och nynnat mest på i dag. Det är en klatschig låt som vinner i längden (svår att få ur huvudet). Men jag tror det beror helt och hållet på hur Måns Zelmerlöw levererar i kväll. Är han bra på scen (och i teverutan) kan det här gå riktigt bra.

2. MissMatch - Drop Dead
Det här är en låt som jag tycker mig ha hört förr. Den är inte dålig, den kan bli en radiohit. Men tänk om man låtit en grupp med riv göra den i stället! Men två unga tjejer som ingen någonsin har hört talas om? Och som antagligen kommer att sjunga ganska så falskt i kväll?! Nej, jag tror inte det. Möjligtvis femte plats.

3. Magnus Carlsson - Live Forever
Alla säger att det här ska vara en så svår låt att sjunga. Det förstår jag faktiskt inte. Det enda "svåra" skulle i så fall vara att Magnus Carlsson hakat på trenden att sjunga i falsett. Och klarar han inte det ska han inte ge sig på det. Men, och det är ett stort men, han har tydligen haft problem med halsen i veckan. Och med halsproblem har de flesta svårt att sjunga i falsett. Så vi får väl se hur han mår i kväll. Låten? Också en låt som fastnar efter några lyssningar. Och den blir bättre och bättre. Helt klart en finalaspirant. Och gissa om den kommer att höras flitigt på dansgolven i sommar...

4. Sheida - I mina drömmar
Årest etnoinslag. Men vad är det? Persien meets Gammel-Sverige? Dåligt är det i alla fall. Kommer att komma sist. Klart sist! Jag tror inte ens att folk med bakgrund i Persien kommer att rösta på den...

5. The Attic feat. Therese - The Arrival
Första och andra gången jag hörde den tyckte jag den hade potential. Men nej, den är bara tråkig. En 90-talsdänga som inte ens hade varit bra då. Men kidsen kommer att gilla den. Så kanske, kanske kan den komma till Andra chansen.

6. Sebastian - When The Night Comes Falling
Jag såg aldrig Sebastian i Idol. Inte heller har jag sett honom så mycket sen dess. Första gången var faktiskt i finalen av Idol 2006. Och jag föll pladask; som en fura. För han var ju så vacker! Den här låten föll jag inte pladask för; det tog i stället några lyssningar. Men nu älskar jag den! Det känns som en låt som Andreas Johnson lika gärna hade kunnat sjunga. Jag vet inte hur många fans Sebastian har, men jag hoppas att det är tillräckligt många. Fast ryktet säger att han kommer att ha något hiskeligt rött på sig. Kan det skrämma iväg folk? Jag tycker final, men hoppas kanske på Andra chansen. En reflektion också: alla andra jokrar har fått starta först eller sist i startfältet, men inte Sebastian. Varför? Har han hamnat i onåd hos Christer Björkman?

7. Sonja Aldén - För att du finns
Gääääääääsp! Guuu så tråkigt! Dessutom borde vi väl alla vara mätta på ballader i finalen?!

8. Nanne - Jag måste kyssa dig
Inte någon av Nannes bästa låtar. Långt därifrån. Och väldigt lik Håll om mig. Men Nanne är Nanne; hon kommer att göra ett fantastisk framträdande, hon har massor av fans och hon kommer att få sympatiröster från en massa kvinnor. Det som talar emot är att man måste lyssna mer än en gång för att ens gilla låten. Jag har hört den en fem-sex-sju gånger eller så. Och jag börjar redan tröttna...

Sammanfattningsvis:

Direkt till final
Jättesvårt. Allt beror på framförandet i kväll. Men jag tänker med hjärtat och säger Magnus Carlsson och Sebastian.

Till andra chansen
Måns Zelmerlöw och Nanne.

Det är i vilket fall de här fyra som slåss om de fyra platserna. Var de hamnar beror alldeles säkert på hur de lyckas på scen.

Etiketter: , , , ,

4 kommentarer:

Blogger Kim da Costa sa...

Tack, nu vet jag.
Leverera är ett himla kul ord faktiskt.

lör feb. 17, 06:21:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Nämen nu är vi ute på djupt vatten.. Sonja som är så rörande! Och dessutom skäms jag sååååååååååååååå för att jag tycker den där Måns är bra.

lör feb. 17, 06:25:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Man kan rösta på miljön också ;)
http://www.miljosms.se

lör feb. 17, 06:48:00 em  
Blogger Aronson sa...

Ha ha, Kim. Jag vet.Det ska jag använda nästa lördag... =)

Men hallå Tennis! Har du ens HÖRT låtarna...? ;-)

lör feb. 17, 07:14:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida