06 december 2006

Väder-Larsson

Jag har varit och lyssnat på Lage Larsson (meteorolog på SVT) i kväll. Oerhört intressant! Han pratade om klimatförändringen och om vädret och hur det påverkar oss. Och han pratade verkligen så att man trodde honom. Han var själv tidigare en stor skeptiker till det här med klimatförändringen. Men sen var det ett par olika händelser som gjorde att han nu ändrat åsikt.

Larsson jobbar bland annat med Volvo Ocean Race och där har man märkt att isen smält mycket på Antarktis. Så pass mycket att båtarna snart inte kan åka den runda de brukar ta - av risk för att åka in i alla isberg som brutits loss.

Han menade i och för sig att värmeböljan (mitt ordval) i höst inte har med klimatförändringen i sig att göra, utan är en naturlig svängning. Men att på sikt så kommer vi att få se fler och fler sådana höstar.

Och så pratade han om joner. Positiva och negativa sådana. Och om hur positiva kunde påverka oss negativt rent kroppsligen medan negativa kunde ha en positiv verkan på oss. Och jag kände verkligen igen mig. Jag är en sådan som mår fysiskt dåligt inför ett åskväder (med den tjocka, fuktiga och hemska luften) och som sedan mår betydligt bättre efter att åskan dragit förbi.

Larsson var inbjuden till jobbet. Hans fru jobbar hos oss, så vi passade på att utnyttja situationen, så att säga. Vilket jag inte tror att någon av oss som var där ångrar...

10 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Jag gråter blod.
Om du fick välja ett prefix, vad skulle du välja då?

tors dec. 07, 08:28:00 fm  
Blogger Aronson sa...

Eeeh? Vad?

tors dec. 07, 09:49:00 fm  
Anonymous Anonym sa...

Bög-Aronson? Ölsippar-Aronson? Smålands-Aronson? Eller vad? Du vet, när någon berättar om dig för någon och den personen frågar; "aaah, menar du ***-Aronson? Ja då vet jag vem du menar!"
Så, vad vill du ha för prefix, gubben?

tors dec. 07, 10:35:00 fm  
Blogger Aronson sa...

Suck, måste jag välja det själv? Men jag vet att Jonaz brukar kalla mig Jurist-Aronson bland sina vänner. Det vore kanske något?

Eller varför inte snygg-Aronson...?

;-)

tors dec. 07, 11:42:00 fm  
Anonymous Anonym sa...

Ok, jag ska komma på något jag kan identifiera dig med när jag ölar med polarna...

tors dec. 07, 12:13:00 em  
Blogger Aronson sa...

*förvirrad*

tors dec. 07, 01:40:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Det finns ett nytt talesätt bland mina vänner; "Då blir det supé hos Aronson".

tors dec. 07, 01:50:00 em  
Blogger Aronson sa...

Ha ha. Vad?

tors dec. 07, 01:55:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Jag är inte helst säker men de har börjat följa din blogg och lyckats snappa upp ett och annat.. Det är något mysigt i alla fall, så mycket vet jag.

tors dec. 07, 02:26:00 em  
Blogger Aronson sa...

Det är i och för sig trevligt att de läser min blogg. Men du gör mig bara ännu mer förvirrad...

;-)

tors dec. 07, 02:56:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida