05 december 2006

Fel "idrottsbragd" vann

Jag hade faktiskt ingen favorit till årets bragdguld, jag tycker det fanns många som var värda att åtminstone fundera över: Tre kronor, Lag Norberg, Björn Lind, Elfsborg, Susanna Kallur och Christian Olsson.

Men inte i min vildaste fantasi hade jag tänkt mig att det faktiskt skulle bli Anja Pärsson, trots att hon funnits med i förhandsspekulationerna. Missförstå mig inte, jag tycker Anja är en fantastisk idrottsperson. Hon är otroligt duktig och stark. Men vad har hon gjort i år som är en bragd? En bragd, menar jag, är när man gör något utöver det vanliga, något som ingen förväntar sig. Som Kajsa Bergkvist förra året. Eller Carolina Klüft 2003.

Ett guld och två brons i en OS-turnering är fantastiskt, en otrolig idrottsprestation. Men hade vi inte förväntat oss det? Hade vi inte goda grunder att tro att hon faktiskt skulle kunna ta det? Och kanske ännu mer?

Sorry, bragdjuryn, men i år landade ni snett.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida