05 december 2006

Varde ljus

Jag har oerhört svårt för lampor som står och brinner i rum där ingen befinner sig. Det slösar bara en massa onödig energi, och jag går genast och släcker dem. Till vissa människors förtret. Fast de flesta verkar inte bry sig.

Men jag är inte rabiat: självklart har jag fönsterlampor och annan punktbeslysning tänd hemma på kvällarna. Men jag skulle aldrig låta en taklampa vara på i onödan.

När det gäller energiförbrukning har jag någon gång hört att man slösar mer energi på att tända och släcka än att låta lampan vara tänd hela tiden om man tänder inom en tiominutersperiod. Dröjer det alltså mer än tio minuter innan du behöver vara i rummet igen, är det bättre att släcka när du går ut, annars inte. Jag vet inte om det stämmer, men det är en regel jag brukar försöka följa.

6 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Äntligen har vi nåt gemensamt :)

tis dec. 05, 12:08:00 em  
Blogger Aronson sa...

Hur var det med sex, drugs and rock n' roll då...?

tis dec. 05, 12:42:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Sex vet jag inget om.
Knark är inte min melodi.
Rock - nja, är ju en popfjolla.

tis dec. 05, 12:55:00 em  
Blogger Puman sa...

Jag tycker att det är väldigt fint när det lyser överallt nu. Det är så mörkt nu. November är so boring!

tis dec. 05, 01:17:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Nej det kan inte stämma! Inte med glödlampor. Möjligtvis att man "slösar" pengar för att lampan går sönder fortare, men inte att den skulle dra mer energi att "starta upp".

Däremot kan det ju vara trevligt för grannara mittemot, som slipper få epileptiska anfall för att dina fönster blinkar hela tiden! ;-)

tis dec. 05, 01:58:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Puman - kolla nu din kalender en extra gång!
;)

tis dec. 05, 05:14:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida