29 december 2006

Så ock på jorden, tack

Jag såg Så som i himmelen på SVT i kväll. Jag var lite tveksam till om jag skulle titta, eftersom den var en så oerhört stark upplevelse för mig när jag såg den på bio, och jag var rädd att förtrollningen var bruten och jag bara skulle bli besviken.

Det blev jag inte.

Fy fan vilken fantastisk film! Jag blir helt salig. Ja, jag vet att manuset emellanåt är lite ihåligt, att klyschorna staplas på varandra och säkert en massa annat också. Men skit i det. Det är känslan. Känslan! Det är känslan som betyder något. Det är det filmen vill förmedla. Och det är det som filmen förmedlar.

Jag är som en känslomässig jojo genom hela filmen. Jag gråter med Gabriella, Tjocke korven och och Erik och Florence. Jag skrattar med Tore, Gabriella, Lena och Arne. Lider med dem, känner för dem. Vill trösta Inger. Vill slå Stig. Vill allra helst döda Conny. Känslorna bara far runt. Och det är ju det Kay Pollak vill. Och det är ju det som är Livet.

Tror jag...

10 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Tyckte mest att den var Blähä liksom, berorde inte ett dugg

lör dec. 30, 12:52:00 fm  
Anonymous Anonym sa...

Du beöver en karl helt enkelt... du med...

lör dec. 30, 12:59:00 fm  
Blogger Oswald sa...

Gud vad jag hatade den där filmen...
Vi ska verkligen ALDRIG gå på bio ihop du och jag.
=)
Med tanke på vad du skrivit om Babel och U93...å så nu om den här.
*chockad*

Men eftersom jag bara trodde det var kvinnor runt 50+ som gillade den filmen så tycker jag det var lite intressant ändå.

lör dec. 30, 02:40:00 fm  
Blogger Aronson sa...

Ha ha, Oswald. Kvinnor 50+? Jag vet inte hur jag ska reagera på det... ;-)

Men U93 skrev jag väl inget negativt om? Jag såg att du nominerat den till Bästa film 2006. Men det tycker jag verkligen är att ta i...

...och varför skulle vi inte kunna gå på bio ihop? Måste man tycka likadant om man ser en film tillsammans?

Jerry: Ja, fast jag förstår inte kopplingen...

Mr: mr, mr...

lör dec. 30, 08:46:00 fm  
Blogger Oswald sa...

Näää. Absolut inte. Men går man på bio ihop är det ju alltid trevligare om båda gillar filmen, eller hur?
Och det känns nog omöjligt i vårt fall!
*hahaha*

United93 var inte bara en av årets femton bästa kan jag meddela...den aspirerar på att vara DEN bästa!

Men film ska ses på bio i en fullsatt salong - och jag tror U93 helt klart tappar i videoformatet och känns mera TV-film (men det är inget jag kan bevisa) vilket kan förklara vårt oliktänk där.

Vilka är dina favoritfilmer från i år?

lör dec. 30, 12:05:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Jag må vara en kvinna 50+ då! (Eller kanske 67+ med tanke på kryckor o krämpor...). Om det var filmen i sig, musiken eller alla känslor o tankar den framkallade låter jag vara oanalyserat - men den berörde mig starkt. O nu kommer svallningarna... ;-)

lör dec. 30, 12:19:00 em  
Blogger Aronson sa...

Du har så otroligt mycket förutfattade meningar om mig, Oswald. Menar du verkligen att du och jag inte tycker likadant om en enda film? Bara för att jag inte har U93 på min topp 15-lista? Den skulle ju kunna ligga på plats 16...

Och Babael? Varför tror du att jag tycker så illa om den?

Och ja, med tanke på vilka du nominerat på din lista, kan jag säga att vi har många filmer som vi gemensamt tycker om.

Och jag förstår fortfarande inte varför vi inte skulle kunna gå på bio ihop. Vad tror du skulle hända? Att jag satt och suckade högt under hela filmen? Att jag skulle skulle sitta och sms:a? Inte kunna diskutera filmen efteråt? Inte kunna uppskatta en film trots att den inte skulle få en högre plats än säg 16 (om jag nu gjorde listor)...?

Jonaz: du får ta lite östrogen...

lör dec. 30, 02:00:00 em  
Blogger Oswald sa...

Lite HÖGA växlar dragna på grund av mina inlägg där va?
Tror jag stannar där och lägger ned hela grejen innan du går helt bezerk.

Meningen med mitt inlägg från början var egentligen bara att berätta att det finns få filmer jag avskyr så mycket som 'Så som i Himmelen'.

För mig var det ett sentimentalt överspelat pekoral som skrek ut med stora bokstäver hur jag skulle känna och tänka - och sådana filmer avskyr jag...

That's it.

Nu ska du få tycka och tänka om film i fred från mig!

lör dec. 30, 02:41:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Aron - det skulle behövas lastbil med östrogen för att balansera all testosteron... ;-)

lör dec. 30, 02:41:00 em  
Blogger Aronson sa...

Ha ha, Jonaz. Säkert...

Oswald: Såg du Världens modernaste land i onsdags? Se det gärna annars. Det handlade bland annat om svenskarna och vår rädsla för konflikter...

;-)

lör dec. 30, 03:05:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida