30 december 2006

Aronson anropar Sigge

Sigge på Aftonbladet har lagt ut en enkät om bloggande 2006. Och nu har turen kommit till mig att svara på frågorna...

1. Hur länge har du bloggat?
Jag började den 26 december 2005.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut, en månad innan du själv började blogga?
En månad innan jag började blogga hade jag i princip noll kunskap om bloggare. Jag läste aldrig någon blogg och hörde inte så mycket om dem. Fast jag trodde att det mest var politik man bloggade om...


3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Jag är lite osäker, men jag tror att den blogg jag fastnade för först var Brasved i Göteborg.

4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
De känns lite naiva, fast jag kan inte avgöra om de ligger långt ifrån mina inlägg i dag...


5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet, som läsare?
Jag bloggar mer eller mindre regelbundet på ca. 35 bloggar. Oj, vad mycket det låter. Har jag inget liv?

6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?
Jag läser nog bara ett par tre som är renodlade ämnesbloggar. Resten är lite mer blandade...

7. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.
Oj, det här kommer han att gilla: Läget just nu ! (Oswald)

8. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.
Jag kan tyvärr inte svara på det. Ingen verkar direkt vara lik mig...

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
De verkar tycka att det är roligt. Jag försöker alltid att avidentifiera dem...

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Det vet jag inte, men det tror jag. Jag har i vart fall inte hört något annat.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
Det går i vågor: jag har varit oerhört privat i vissa inlägg, men det brukar då vända så att jag blir väldigt icke-privat ett tag och bara bloggar om tv-program, filmer, sport och så vidare...
Från början hade jag tänkt vara helt anonym i mitt bloggande, men det spred sig och nu vet alldeles för många vem jag är. Framför allt är det många på mitt jobb som läser min blogg. Och det är ganska hämmande. Tyvärr.

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
Även om man ibland säkert inte kan tro det när man läser min blogg, månar jag väldigt mycket om den personligaa integriteten, min och andras. Jag berättar därför aldrig hemligheter som andra anförtrott mig. Jag berättar aldrig detaljer om mitt sexliv, eller andra oerhört privata saker. Jag spekulerar inte, det är så oerhört kränkande för den som blir utsatt.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
Väldigt stor, skulle jag tro. Men så är det väl med alla som visar sig offentligt på ett eller annat vis!? Jag har funderat på att sluta blogga och börja med dagbok i stället. Men det lockar inte alls...

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Till viss del, men långtifrån helheten. Jag vet att det finns de som tror att de känner mig ganska bra genom min blogg. De har fel.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? I sådana fall: Var de som du trodde att de skulle vara, eller blev du förvånad?
Jag har träffat några stycken IRL. De flesta var nog ungefär som jag väntat mig.

16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Det beror på vad man menar med "skadligt", men visst: blir man för personlig och privat är det säkert inte alltid bra.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?
Ja, som jag kommer ihåg nu har det hänt en gång. Kommentaren var raderad, men eftersom jag får alla kommentarer även som e-post kunde jag läsa den ändå. Jag skrev till personen och bad om en förklaring. Saken är nu utagerad.


18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Jag har vid två tillfällen raderat ett inlägg jag skrivit. En gång kände jag att jag blev för privat. Den andra gången kände jag att jag inte riktigt kunde stå för det jag skrivit (jag kommenterade någon politisk händelse). I övrigt kan jag inte minnas att jag ångrat något.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Det tar mycket tid, jag tänker i bloggtermer mest hela tiden känns det som. Nu har jag även fått för mig att jag ska komma upp i ett visst antal bloggar per dag (medel, enligt Nyligens.se:s beräkningar). Det blir lite stressigt... Man måste dessutom vara ganska hårdhudad. Det finns nämligen risk för många elaka eller märkliga eller onyanserade kommentarer.

20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?
Jag har funderat många gånger på att sluta blogga, men har ändå alltid fortsatt. Det känns otroligt att jag skulle hålla på om två år. Men man vet ju aldrig..
Och skulle jag fortsätta blogga hoppas jag verkligen att jag utvecklas. Hur vet jag dock inte...


21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
Jag tror att vissa bloggare har en inverkan. Det märker man ju framför allt på att de traditionella medierna mer och mer citerar olika bloggare.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
Jag har fått ur mig sådant jag gått och burit på. I mitt mest privata blogginlägg skrev jag om min relation till min mamma. Jag fick väldigt många reaktioner på det, vilket kändes otroligt skönt. Samtidigt kändes det som att en sten lyfts från mitt bröst - att äntligen få det ur mig. Jag har dessutom fått kontakt med människor som jag annars antagligen inte skulle fått kontakt med. Slutligen tror jag att jag fått en klarare syn på mig själv, dels genom att skriva ner känslor och annat, dels genom de kommentarer jag fått. Jo, jag har fått lite blodad tand för att fortsätta skriva...


23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
Jag har vidgat mina vyer, lärt känna människor - och många olika slags människor.

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten

Nej, det får folk avgöra själva.

3 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Hur kom det sig att du började blogga? Och hur mycket tjat krävdes... ;-)

lör dec. 30, 06:44:00 em  
Blogger Aronson sa...

Men det var ingen fråga i enkäten, Jonaz. Men du har rätt: du ska helt och hållet klandras för det...

;-)

lör dec. 30, 07:01:00 em  
Blogger Oswald sa...

*hahaha*
All beröm är bra beröm! ;)

Jag hade tyckte det var skummare om du tyckte vi var lika!

Gott Nytt År på sig!

lör dec. 30, 11:32:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida