01 november 2006

Jag ser det snöar...

Ja, jäklar i min lilla låda. Snön yr utanför fönstret just nu. Och världen blir vit. Visst är det vackert?

Och jo, det är faktiskt 1 november i dag, så det är ju inte jättemärkligt att det snöar. Värre saker har man ju varit med om. Jag minns till exempel när jag var liten hemma i Småland så snöade det en midsommarafton.

Dessutom bodde jag i Sandviken under det stora snöovädret i december 1998. DÄR kan man verkligen tala om snöoväder... =)

Dessutom kommer det här inte att ligga kvar, så jag förstår inte varför folk gnäller...

11 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Gnäller folk? I söderort jublas det.

ons nov. 01, 09:22:00 fm  
Blogger Aronson sa...

Men det är för att du och jag är ett folk av vikingar, Kimbo min vän.

=)

ons nov. 01, 09:42:00 fm  
Blogger Oswald sa...

Tja, om man får stå ute och frysa timvis för att inga pendeltåg kommer på grund av noll millimeter snö så känns det ju som en större sak att gnälla på än att det sälj julmust på ICA...

Men visst.
Jag är väl ingen viking då.
Men jag har samma byxor på mig som igår iallafall.
:P

ons nov. 01, 10:07:00 fm  
Blogger Oswald sa...

Jag hoppas du tycker det är lite mera okej att folk gnäller nu när allting är kaos, alla tåg och flyg är inställda, Essingeleden är blankis och hur-många-som-helst ligger i diket? ;)

ons nov. 01, 09:29:00 em  
Blogger Aronson sa...

Men vad hjälper det att gnälla på vädret? Det är ju ändå som det är.

ons nov. 01, 09:35:00 em  
Blogger Oswald sa...

Vädret är som det är - men konsekvenserna av det kan onekligen variera.

Du menar alltså att det är mera okej att gnälla över att ICA har julmust - för det kan du påverka - än om man suttit sex timmar i bilkö som en av mina polare just gjort (och fortfarande gör) och fryser och inte har ätit sedan lunch - för vädret är som det är?

ons nov. 01, 11:53:00 em  
Blogger Aronson sa...

Jag menar ingenting, Oswald. Folk får naturligtvis gnälla över vad de vill. Jag kan dock inte se poängen med att gnälla över vädret, eftersom man ju faktiskt inte kan göra något åt det.

Och jag vet inte hur situationen för din polare är. Har han vinterdäck? Var han tvungen att ta bilen? Hade han inte sett väderprognosen och stoppat in en extra filt i bilen (om nu värmen inte fungerar)? Kanske skulle han tänkt sig för innan han ens gav sig ut i bil?! Och i vilket fall: vad hjälper det honom att gnälla över vädret?

Julmusten, som jag inte gillar i oktober, ett faktum som du verkar riktigt ha hängt upp dig på, kan jag åtminstone ha chans att påverka.

tors nov. 02, 05:08:00 fm  
Blogger Oswald sa...

Han hade vinterdäck.
Han hade jobbat i Småland igår och var tvungen att åka hem.
Självklart hade han sett väderprognosen - men hur ofta kan du rätta din arbetssituation efter den?
Alla människor bor och arbetar inte i innerstan - många behöver ta bil för att kunna transportera sig. T-banan går faktiskt bara i Stockholm...

Min reflektion var bara att du i ditt första inlägg ondgjorde dig över människor som hade mage att klaga över snön samma dag som ett av de största snökaosen som drabbat stan på 2000-talet äger rum "Dessutom kommer det här inte att ligga kvar, så jag förstår inte varför folk gnäller..." och undrade bara egentligen vad du tycker är okej att gnälla på i så fall.

Men det har jag ju fått svar på nu: Allt man kan påverka finns det anledning att gnälla över. Allt man inte kan påverka lönar det inte sig att gnälla över.

Känns som en bra regel att leva efter.

Själv brukar jag nog göra precis tvärtom. Försöka låta bli att gnälla på saker som jag kan påverka (och i så fall göra något åt dem istället...och sedan gnälla om jag misslyckats) och beklaga mig över saker jag inte kan påverka: väder, förseningar i lokaltrafik, sjukdomar och dödsfall.

Det var förmodligen därför som jag hade svårt att förstå ditt resonemang.

Nu tror jag det räcker här va. Ska försöka skotta mig hem till Göteborg i eftermiddag...där ska det bli 10-15 grader och sol i helgen.
=)

tors nov. 02, 10:30:00 fm  
Blogger Aronson sa...

Vi kanske har olika definitioner av ordet gnälla. För mig är det alltid negativt, även om jag själv ägnar mig åt det från tid till annan.

Och nej, jag förstår inte hur man kan gnälla över att det snöar. Klaga (gnäll) gärna på att kommunen inte skottar, eller att SL fortfarande inte lärt sig att köra tåg i snö, eller något annat. Men varför gnälla över vädret, som desutom återkommer varje år, det förstår jag faktistk inte.

tors nov. 02, 11:57:00 fm  
Blogger Oswald sa...

Det du kommenterade var väl att folk gnällde över att det snöade - något de förmodligen gjorde för att de visste vad konsekvenserna blir av den första snön.
Inte för att det inte var badväder?
Eller vad var det för kommentarer du uppfattade som gnäll?

Självklart är gnäll alltid något negativt för mig också. Vart ifrån fick du att jag hade en motsattt uppfattning om det? Det var felformulerat av mig i så fall.

Däremot har vi nog olika uppfattning om varför folk gnäller på väder, olycka eller julmust:
Jag tror de gnäller på grund av de konsekvenser som 'vad de nu gnäller över' har för dem själva - medan du tror de gnäller över företeelsen i sig och tycker detta är olämpligt.

En sak jag tror vi är överrens om dock är att folk är väldigt snabba på att hitta andra att gnälla på för att de själva drabbas, typ: Har man sommardäck så kanske man inte skulle gett sig ut i trafiken igår och förstört för alla andra (inklusive Vägverket)...

Själv tyckte jag oerhört synd om mig som fick pulsa omkring i snöstormen från Karlberg till SIbirien för att komma hem igår. Blöt, frusen och trött - men jag kom ju hem tillskillnad från så många andra.

Så jag valde att bara gnälla lagom för att få 'tycka-synd-om'-kramar. :)

tors nov. 02, 12:57:00 em  
Blogger Aronson sa...

Här får du en tycka-synd-om-kram till...

*kram*

=P

tors nov. 02, 01:55:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida