26 november 2006

Att hata sin mamma

Walentine bloggade om sin mormor och om sitt hat till henne. Inlägget blev långt, och renderade i att jag skrev en lång kommentar tillbaka, där jag ”outade” mitt hat till min mamma.

Det blev egentligen lite för personligt, men nu när jag börjat känner jag att jag öppnat på fördämningen, och att jag måste fortsätta. Det här blir mitt mest personliga och privata blogginlägg hittills.

Jag är uppvuxen med mamma, pappa och två systrar, ett respektive tre år äldre. Mamma var den alltigenom dominerande figuren i vår familj. Totalt dominerande. Min pappa försvann tidigt ur mitt liv. Han och mamma var fortfarande gifta och han bodde hemma, men han jobbade mer och mer. Och jobbade han inte hjälpte han min äldsta syster med hennes hästar. Jag såg honom väldigt sällan, och han blev som en främling för mig.

Och min äldsta syster var ”hans”. Det hade alltid varit så. Jag var mammas pojke. Och vår mellansyster hamnade någonstans mittemellan.

När jag var femton fick pappa nog och stack, med en uppslitande skilsmässa som följd. Då hade min äldsta syster ett par år tidigare rymt hemifrån. Jag och min andra syster fick bo med mamma. Ett par år senare rymde även min andra syster. När jag var 18 år skyndade jag mig att flytta hemifrån, trots att jag inte hade varken jobb eller studiemedel. Men jag orkade helt enkelt inte längre.

Min mamma förstörde min barndom och mitt liv. Hon började tidigt ”ta över” mig. Hon berättade vad jag skulle tänka, vad jag skulle känna och hur jag skulle reagera – och agera. Hon berättade också vilken liten och obetydlig person jag är. Att jag inte är någonting värd. Att allt inom mig är fult och inte värt att tas på allvar. Uttryckte jag någon gång en egen tanke eller egna känslor stympade hon mig direkt. Dessutom hånskrattade hon åt mig. Ett hånskratt som fortfarande ringer i mina öron. Och som gör så fruktansvärt ont.

Min terapeut kallade det för psykisk våldtäkt, att mamma våldförde sig på mig, mitt allra innersta. Och det är nog den bästa beskrivningen man kan göra. Åtminstone känner jag att det var det hon gjorde – hon våldtog mig, psykiskt. Om det är att likställa med en fysisk våldtäkt vet jag inte. Det är i vart fall inget som någon tar på något större allvar. Varför vet jag inte.

Men ingen ger intryck av att förstå. Eller vilja (kunna?) hjälpa till.

Min mammas ”våldtäkt” har strypt mig. Jag verkar inte kunna ha en normal relation, och vågar inte visa upp det jag har inom mig. Sådant som andra människor tar som en naturlig del av sig själva, ser jag som fult hos mig. Jag har aldrig haft någon längre kärleksrelation, och har alltid haft väldigt få vänner. Jag har alltid varit väldigt ensam, ibland självvalt, ibland inte. Det finns tider i mitt liv när jag inte haft några vänner över huvud taget. Och att skaffa nya är oerhört svårt för mig. Jag är livrädd att släppa någon in på livet. För kanske kommer även de att förstå vilken ful människa jag är, att jag inte är värd att älskas.

För jag hör hela tiden min mamma. Hon har nämligen byggt sig ett eget litet bo på min ena axel. Där sitter hon ständigt och jämnt. Där berättar hon för mig hur jag ska tänka, känna och reagera – och agera. Och vilken liten och obetydlig person jag är. Att jag inte är någonting värd. Att jag är ful och ovärdig.

Och det är väl klart att jag tror på henne!? Det är ju det jag fått höra genom hela mitt liv. Och säger ens mamma något då måste man ju tro på det, då måste det ju vara sant. Eller?

Jag har hatat min mamma något så vansinnigt mycket. Svart hat som jag tror ibland gjorde mig nästan sjuk. Och som gjorde att jag bara ville dö. För jag skämdes ju över det också – ”jag hatar min egen mamma”. Jag har hatat en person som ska vara den man ska älska allra mest – min egen mamma.

Men det är kanske naturligt att ingen kan förstå mig. För hur kan man hata en så älskad person som sin egen mamma? Och även om man inte älskar henne, hata henne kan man ju inte göra.

Folk säger hela tiden att jag måste försonas med mamma. Att jag annars kommer att ångra mig när det ”är för sent”. De säger också det bara är att skaka av henne, att jag bara ska bestämma att nu börjar mitt nya liv, utan henne.

Och de förstår verkligen inte vad de pratar om. De har inte ens en ledtråd.

Jag funderar mycket på min egen skuld i det hela, inte för att jag blev utsatt, utan för att jag inte kan ta mig ur. För att jag sitter kvar och låter mig kontrolleras av henne. För att jag inte unnar mig lite lycka i mitt liv. För att jag inte kan lära mig älska mig själv. Folk säger ju att det ”bara är att bestämma sig”. Men jag vet helt enkelt inte hur man gör. Jag vet inte hur man tar det där första steget. Hur man påbörjar en vandring mot ljuset i tunneln. Hur man lär sig att allt man fått höra genom sin barndom är en lögn. Att grunden för ens liv inte existerar.

Istället sitter jag kvar i skiten - med hennes gälla röst ständigt ringande i öronen. Denna lilla, obetydliga kvinna som tar så jävla mycket plats!

Jag bröt kontakten med mamma för många år sen. Totalt och rakt av. Sedan dess har jag bara sett henne två gånger - på mina respektive systrars bröllop. Båda gångerna har jag varit ett nervvrak innan. Och båda gångerna har hon förstört festen för mig. Hade hon bara varit där hade jag kanske klarat det, men hennes tarvliga försök att "bli sams" var för mycket för mig. Det knäckte mig nästan.

Även mina systrar har brutit med mamma – i omgångar. De återgår dock med jämna mellanrum till henne. Kanske känner de att en mamma är bättre än ingen mamma. Själv känner jag inget sånt. Men Gud ska veta att jag saknar en mamma. En riktig mamma.

Och som sagt, fy fan vad jag har hatat henne. I dag vet jag inte vad jag känner. Men det är nog inte hat i alla fall. Även om jag aldrig kommer att försonas med henne, aldrig, aldrig kommer att förlåta henne. För jag kan inte. Jag kan inte förlåta en person som jag anser har förstört mitt liv. Vars grepp jag aldrig verkar kunna ta mig ur, trots mina dagliga och ständiga försök.

Jag försöker om och om igen att begrava henne. Men det går inte.

En av mina allra högsta önskningar är att hon ska dö - för kanske kan jag då äntligen få frid. Men kärringen bara fortsätter att leva vidare.

Jag läser igenom vad jag skrivit och blir rädd. Ska jag våga släppa på det här? Vågar jag låta människor runtomkring mig, i min närhet, ta del av mitt allra innersta? Av den allra fulaste delen av mitt liv? Och kommer det att hjälpa?

Jag vet inte. Jag vet att jag sitter här med tårar rinnande nerför kinderna och att jag upplever något väldigt svårt just nu. Men också att jag sätter hoppet till det här. Kanske kan det komma något gott ur det - för mig.

Och som jag sa inledningsvis: portar öppnades. Jag orkar inte stänga dem, utan måste låta flodvattnet få komma. Starkt och obörhörligt.

Själv känner jag mig mest liten och ful.

31 kommentarer:

Blogger ajja sa...

Du vågade och det var starkt.. Riktigt starkt. Hoppas det känns skönt.

sön nov. 26, 12:24:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Alltid får man höra att det bara är att "bestämma sig". Som om det vore så enkelt. Det är så svårt att ändra sin syn på (i synnerhet) sig själv men jag hoppas att du kanske någonstans är på rätt väg.

sön nov. 26, 12:50:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Herregud säger jag. Det finns så mycket jag skulle kunna säga dig angående ditt hat till din mor. Jag tror mig förstå mekanismerna du talar om eftersom jag känner något liknande till min far.

Jag sitter själv i en nedåtgående spiral just nu efter en jävlig helg. Just orden du säger om att hur gör man för att komma vidare? Jag har själv fastnat i min barndom och då min far främst och mitt självhat är just nu starkare än någonsin.

Du var skitmodigt av dig att berätta och jag sitter med en klump i halsen över det jävliga du gått igenom. Ibland är det bara så viktigt att få ur sig skiten och att få prata, prata av sig.

sön nov. 26, 03:49:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Tack för att du delade med dig. Det var starkt o modigt. Det krävs en stor o vacker människa för att våga det. Du är varken liten eller ful, glöm aldrig det. När vårfloden kommer måste man öppna dammluckorna, annars blir det översvämmning. Efter vårflod kommer vårsol. KRAM

sön nov. 26, 04:43:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Jag tycker också det var jättestarkt att du skrev det här, för att inte älska sin mamma är ett väldigt känsligt ämne.... Jag tror inte det är någon som läser hela historien som klandrar dig för att du känner såhär. Jag kan förstår varför, men jag kan aldrig känna det du känner. Och jag kan inte hjälpa dig med det heller, även om jag vill. Har inte ens nån råd att ge. Bara kämpa på liksom.. och förhoppningsvis (förmodligen) är det här ett steg i rätt riktning.

Och du, du är varken liten eller ful, så mycket kan t.o.m. jag utläsa av din blogg. Kram!

sön nov. 26, 06:44:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Jag håller med om att det är starkt av dig att dela med dig av detta, det var nog bra för dig att du vågade uttrycka dessa känslor som förmodligen suttit hårt inom dig när det är ett sånt känsligt ämne.

Jag vet hur det är med psykisk smärta som åsamkats av en närastående och det tar lång tid att bearbeta och sedan känna att man är stark nog att bemöta det. Men du är nog allt annat än en liten och obetydlig filur efter vad jag läst. Du är garanterat på rätt väg!

sön nov. 26, 07:18:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Tack för att du delar med dig Aronson, jag tror din generositet hjälper många andra och kanske dig själv!!

Det finns ingen lag på att man måste älska sina föräldrar. För mig tog det säkert 10-15 år innan jag kom ur min mors översitteri och manipulerande. Men när jag väl insåg och accepterade för mig själv att den lagen verkligen inte fanns så blev allt mycket lättare i livet. Min mor dog i juni och vi försonades aldrig, men jag känner inte dåligt samvete för det. Hon hade fått sina chanser...

Hagge

sön nov. 26, 08:00:00 em  
Blogger Nisse sa...

Ibland måste man våga släppa taget. Ibland måste man våga vara modig och stå upp för sig själv. Det du känner har du all rätt att känna.

Du betyder något och du har rätt att må bra.

sön nov. 26, 08:04:00 em  
Blogger Walentine Andersson sa...

Nej du är inte liten och ful. Du är stor och vacker! För det är vackert att kunna skriva så öppet som du och man är stor när man kan prata om sina problem på det sätt du nyss gjorde.

Lyssna inte på andras råd i sånt här. De förstår inte och de kan inte sätta sig in i hur de kan kännas.

*kram* på dig och önskar jag kunde göra något för dig.

sön nov. 26, 10:03:00 em  
Blogger Oswald sa...

Jag tänkte skriva ungefär exakt vad Kimman skrev, men läs hans inlägg en gång till istället. :)

Ett mycket modigt inlägg som helt klart inger respekt och en större förståelse för många tidigare bloggar.

Och det där med vad andra säger om vad som är rätt och fel...skit i det. Det är DITT liv och du som bestämmer. Låt inte andra inbilla dig att du kommer få dåligt samvete om du inte försonas med din morsa...det vet bara du.

Däremot kanske du ska fundera över om hon inte ska få veta precis det här du skrivit - om inte annat vore det en triumf för dig...för sådan här självinsikt har inga små personer.

sön nov. 26, 10:17:00 em  
Blogger Fredrik sa...

Folk ger råd till höger och vänster. Du får helt enkelt sovra bland dem och ta till dig av dem som passar just dig. Det är du och din situation det handlar om. Klart att råd kan låta plumpa när man tycker att de kommer från någon som "inte förstår".
Så jag tänker inte komma med några "goda råd".
Nånstans därinne hos dig finns förhoppningsvis lösningen... Så kämpa vidare!

sön nov. 26, 10:39:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Oj. Wow. Till att börja med, tack för att du delar det här. Det skulle inte en svag människa klara att göra.

Jag kan känna igen mig en del. Jag har också en minst sagt kompicerad relation till min "mamma". Jag brukar ibland säga att jag inte har någon. Det handlar om starka band - du har all rätt till dina starka känslor.

Precis som du skriver händer det att folk säger att jag måste försonas, eller tvärtom, släppa och gå vidare. Men det funkar inte så. Hon finns där likaväl som ett jävla spöke. Tillsammans med en längtan efter en mamma som är mamma på riktigt. Man måste inte försonas! Och det är inte alls "bara" att släppa och gå vidare.

Men! Det går att komma vidare. Bara att du kan vädra detta så klarsynt är en bit på väg. Min mammas påverkan har bleknat. Den känns hanterbar. Men det tar tid, vilja och stegen är små.

Det går inte att bestämma sig för att vara vid målet, men det går att bestämma sig för att man vill dit.

mån nov. 27, 01:08:00 fm  
Anonymous Anonym sa...

Vet inte vad jag ska skriva...
Din text ger mig tårar i ögonen.
Din text berör oerhört mycket. Tycker du är oerhört modig och stark som vågar berätta .. som vågar sätta det på pränt; det smärtsamma, all det där hatet ..
Jag förstår dig till fullo att du känner som du känner, att du känt det du känt. Hat och självförakt är så satans tungt. Så svårt att hantera. Det är för jävligt att det faktiskt finns människor som förstör så mycket .. att det finns de som inte fått den kärlek och trygghet man faktiskt behöver för att klara av att leva .. att vara här och nu ocuh veta att man är värdefull. Hon har förstört det för dig. Att i så många år ha levt i det .. det tar många år att ta sig ur det också. Det är inget man bara kan göra hur som helst och det är definitivt inte lätt. Jag har levt med ett hat och min barndom är synonymt med smärtsamma och jobbiga känslor .. det mattas av mer och mer med åren så det är babysteps som gäller. Helt färdig blir man nog aldrig. De blödande såren i själen kommer nog alltid vara en del av dig men kanske att du med tiden kan förhålla dig till det .. att du kanske en dag inser att allt det hon sagt inte är sant. Det tar tid. Tack för att du delade med dig.

mån nov. 27, 05:59:00 em  
Blogger Vilse sa...

Vad förbannad jag blir! Jävla skitmamma..!!

*Kram*

tis nov. 28, 08:56:00 fm  
Anonymous Anonym sa...

Wow, vad säger man. Tufft, mycket tufft av dig.

Jag vet hur det är att älska och hata. Min mor älskar jag ofta över allt annat. Sen hatar jag henne grymt, det är när demonerna tar över henne och då tar hon till flaskan. Hon super, super och super. Jag har fått hämta henne på de värsta tänkbara ställena då hon tillslut ringer och grymtar i telefon. Jag som god dotter hämtar och lämnar henne och hennes sargade kropp på psyk. När jag hämtar henne gör det så ont i min själ och kropp och jag hatar henne så överdjävligt. Varför gör hon detta mot sig själv och mig. Det gör så ofantligt ont att jag själv inte vet var jag ska ta vägen. Jag vill inte vara mamma åt min mamma. Sen är hon ren och världens bästa mamma under en tid.

Det är jobbigt att hata. Det gör hål i själen. Men min sambo är grym när jag gråter och frågar om man får hata. Han säger lugnt att man får det. När allt kommer ut mår man lite bättre.

fre dec. 01, 10:59:00 fm  
Blogger Aronson sa...

Hej, Anonym. Och tack.

Jag rekommenderar Bli min mamma igen av Åsa Jinder. En fantastisk bok som hjälpt mig många gånger. Och där jag misstänker att även du kan få visst stöd...

=)

fre dec. 01, 11:46:00 fm  
Anonymous Anonym sa...

Jag hatar också min mamma.

Kram Miian

tis sep. 18, 04:21:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Min son, 18 år, hatar mig. Han önskar att jag vore död. Det gör mig oerhört ledsen både för han och min skull. Jag tror på försoning. Han säger det beror på att jag haft för många relationer. Att han måste fästa sig vid nya män som han sen mister när min relation tar slut. Det handlar om ca 3 män efter hans pappa.
/Eva

mån sep. 24, 04:20:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Jag tycker att det var modigt att skriva om en sån känslig ämne även om jag bara har en känsla om min mammma och det e kärlek jag kan inte förstå hur det e att leva utan sin mammas kärlek det är inte ditt fel att du hatar din mamma,det är hennes fel att uppfostra dig så jag e muslim så min religon säger att man måste förlåta även vad som händer och det säger älska din mamma tre gånger så mycket som din farsa.

så vad jag försöker säga är att alla ska förlåta sin mamma ovasett vad må allah förlåta dig

ps: jag är bara 11

mån juli 07, 11:55:00 fm  
Anonymous Anonym sa...

läskigt att du kunde skriva ner exakt det min senaste terapisession handlade om...fast det var om dig med en annan mamma en annan ålder och ett annat kön.

Tack för att du skrev

mån nov. 03, 11:18:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Du jag förstår dig. Själv skildes mina föräldrar när jag var 7 inte haft nån kontaakt med honom sedan dess(pappa asså). Har som ett stort hål i mig. när jag var runt 8-9 flyttade vi in hos min styvpappa , han drack. Speciellt på helgerna jag brukade krypa upp i fotöljen i mitt rum och bara sitta där ock skaka för att jag var så jävla rädd. Sen efter några år flyttade vi därifrån....och de skildes åt. Men jag har sedan dess fått tagit en del från min mamma hon har ett jävligt humör och kan slänga ur sig det elakaste kommentarerna som gör så himla ont att jag inte vill leva nästan. När jag blir arg försöker säga emot kan han precis som du nämner bara stå och skratta åt mig rakt upp i ansiktet på mig. Det bara kokar i mig vet inte vart jag ska ta vägen. Pallar inte de mer.

ons dec. 24, 05:58:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Du jag förstår dig. Själv skildes mina föräldrar när jag var 7 inte haft nån kontaakt med honom sedan dess(pappa asså). Har som ett stort hål i mig. när jag var runt 8-9 flyttade vi in hos min styvpappa , han drack. Speciellt på helgerna jag brukade krypa upp i fotöljen i mitt rum och bara sitta där ock skaka för att jag var så jävla rädd. Sen efter några år flyttade vi därifrån....och de skildes åt. Men jag har sedan dess fått tagit en del från min mamma hon har ett jävligt humör och kan slänga ur sig det elakaste kommentarerna som gör så himla ont att jag inte vill leva nästan. När jag blir arg försöker säga emot kan han precis som du nämner bara stå och skratta åt mig rakt upp i ansiktet på mig. Det bara kokar i mig vet inte vart jag ska ta vägen. Pallar inte de mer.

ons dec. 24, 05:58:00 em  
Blogger Aronson sa...

En stor kram till er alla som har skrivit till mig. Tack. Och för er som har upplevt något liknande själva: jag tänker på er. Och hoppas att ni går stärkta ur era upplevelser på ett helt annat sätt än jag gjorde.

lör jan. 03, 07:46:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Hej Aronson, jag sitter också här med tårar i ögonen efter ett samtal och en träff med min mor. Hon återkommer till att trycka ner och hata mig - ständigt - även om det verkar bra ett tag. Nu senast handlade det om att hon hellre ville fira jul med min ena eller andra bror än att fira med mig och min familj. Det gör ont. Men, det värsta är att jag alltid tror att hon ska bli den där snälla och kärleksfulla mamman som jag längtar efter. Jag längtar efter hennes kärlek, men kommer aldrig att få den. Jag var oönskad från början och hon har varit stygg mot mig hela min uppväxt. Det kan släktingar till mig intyga, som teg för de trodde det skulle inte vara bra att lägga sig i, för min pappas skull.
Jag försöker se det som en läxa, något jag ska lära mig av. Att älska mig själv, fastän hon inte gör det. Har gått i terapi (2 olika) under 2 år efter en djup depression. Nästan vartenda samtal mynnade ut i att tala om henne - och hur min relations till henne påverkar hur jag reagerar på andra människors beteenden. Känner mig också ofta väldigt ensam, fastän jag har många vänner - men vi umgås inte så ofta... Nu blir detta inlägget långt... Men fortsätt följa ditt hjärta - som du gjorde när du kände att du skulle skriva denna blogg. Det hjälpte mig att veta att det finns fler i samma situation. Och att det inte är vårt fel. Du verkar vara en jättestark och fin kille. Önskar dig harmoni med dig själv! kram

tors juli 23, 11:01:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Att hata sin mamma är nog inte så svårt men när man tänker på det och har en underbar mamma så kan det kännas falskt,visa som har en elak och negativ mamma förstår precis vad du menar.Du är inte ensam om det.Det finns visa som inte äns har en mamma och som jätte gärna helre skulle vilja ha en elak mamma än ingen mamma alls...

mån nov. 02, 05:55:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Jag Älskar Dig för det du sa! Så känner jag med.
Men skammen är nu i mig.
/M

sön juli 11, 05:16:00 fm  
Anonymous Anonym sa...

jag känner precis likadant, trots att jag själv är 15. Har tänkt på självmord, sedan långt innan. Nu har bestämt mig för ett internatskola för jag inte orkar mer. Men hon vill inte skriva under och vara en del av det. jag vill inte ens kalla henne för mamma och ser henne mer som ett fiende än mamma. Som om hon tar hämnd för sitt barndom och inte vill att jag ska uppleva det bättre än vad hon själv gjorde. Det är svårt att veta vad som är rätt eller fel, när man vill återvända till en vuxen som kan vägleda mig i livet så vet jag inte vart jag ska ta vägen. Jag fattar mina egna beslut hela tiden och inte vet vem som vill mig bäst och vem ska hugger mig i ryggen. jag har blivit sviken av samhället. Men en sak är jag säker på: om 3 år har jag bara mig själv, vägen dit har jag själv jobbat med. ÄR det ett dålig väg så är det bara jag som kommer att lida med det resten av mitt liv, men hade jag valt att plugga hade jag haft det ett jättefördel. Så jag hade valt att plugga och bygga upp mitt framtida liv.

mån nov. 29, 02:29:00 em  
Blogger applepie sa...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

sön dec. 26, 08:32:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Förlåt om jag låter desperat, men jag vet inte vad jag ska göra, vandrar på en tunn lina av livet som jag inte orkar gå på så här långt, har gått på den i snart 20 år

önskar att min mamma skulle försvinna, då tänker man utgång 2 är att jag försvinner, flyttar till ett annat land eller vad som helst.

Då skulle hon bara ta kontakt med min sjuka pappa (som är ännu värre än henne) Söka upp mig, typ tvinga mig hem annars slå mig eller skrika eller något, annars skulle hon ringa mina doktorer och säga att jag har blivit galen eller något och spårat ur bara för att jag inte vill ha med henne och göra.

Det är sånt "hat" som jag är fylld av som inte är friskt. Pfft

Snälla skriv gärna något hjälpande mail om du har något tips jag kan göra åt detta

Känner igen mig i detta inlägg!

Mvh

sön dec. 26, 08:33:00 em  
Anonymous Richard sa...

jag fick tårar av att läsa det, det är så orättvist, håller på att skriva en berättelse i skolan, har med din story i den...
Kram

ons dec. 14, 11:06:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Jag Hatar MiN mamma

sön jan. 08, 12:32:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida