26 oktober 2006

Kommer jag att få aids?

Jag kommer precis tillbaka från Venhälsan på Södersjukhuset. Det var dags för det mer eller mindre regelbundet återkommande HIV-testet. Inte för att jag känner mig speciellt orolig, men jag tycker man ska testa sig emellanåt. Men även om jag känner mig ganska säker, väntar nu en vecka av oro, ångest och ett jävla humör innan jag får resultatet. Åtminstone brukar det vara så...

Varje gång jag kommer dit verkar de ha ändrat rutinerna. Nu fick jag först prata med en kurator. Han ville veta varför jag testade mig (rutin, svarade jag), om jag skulle testa mig för andra sexuellt överförbara sjukomar (nej, inte i dag) och om jag hade några frågor (nej, jag kan nog redan det mesta). Tyvärr verkade han lite osäker, så jag fick inget riktigt förtroende för honom. Å andra sidan hade jag som sagt inte så mycket att vara orolig för. Sedan fick jag gå tillbaka till väntrummet. Och strax därefter fick jag träffa en sjuksköterska som tog provet. Och så fick jag gå till receptionen för en ny tid.

Så var det. Inget konstigt, egentligen. Cirka 40 minuter tog det allt som allt.

Varenda gång jag kommer dit tänker jag att väntrummet måste vara ett perfekt ställe att ragga på. Bara bögar och inte så mycket annat att göra. Men icke. De andra killarna brukar mest sitta och bläddra i QX, eller titta i taket eller nåt. Eller är det bara när jag är där...?!

I dag var där förresten en skitsnygg kille. Jag såg honom redan på bussen dit, och var nog ganska säker på vart han skulle. Tyvärr verkade han inte tycka att jag är lika snygg, för han mötte aldrig min blick... =/

5 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Jag satt i Sös centralhall efter ett av alla mina besök på Sös efter hälseneoperationen och väntade på att bli upphämtad. Medan jag sitter där så tycker jag mig se väldigt många "kolleger" passera. "Ja det är väl många som jobbar i vården kan tänka... och kanske dags för skiftavlösning nu"... Sen kom jag på att det var torsdag, och Venhälsan hade kvällsmottagning... ;-)

Jag tycker dock att man alltid brukar behöva passera kurator innan man får ta prov, har det inte alltid varit så?

Ragga i Venhälsans väntrum... nja... antingen är de ansvarstagande homser (som du och jag....) eller också är de där för att de inte är det...

tors okt. 26, 10:45:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Venhälsan har en "kortadress" till sina sidor på Södersjukhuset som heter hiv.nu

Känns inte det lite fel? Borde de inte ha en adress som intehiv.nu eller hivnejtack.nu...

tors okt. 26, 11:00:00 em  
Blogger Aronson sa...

Ha ha. Hiv.nu? Undrar om de tänkt på det...

Och nej, första gången jag var där fick jag bara komma in, ta provet och gå. Senare fick jag prata lite med nån sköterska innan provet.

Och nu alltså; en kurator...

tors okt. 26, 11:14:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Det är nog för att dom tror att det är något fel på dig som springer där; dom är väl inte så vana att möta ansvarstagnade personer som du, eller? Jag tycker att det är bra att du tar hand om dig själv. Fortsätt du med det, med eller utan en kurator...*s*

fre okt. 27, 10:50:00 fm  
Blogger Aronson sa...

Ha ha, Camilla. Sååå ofta är jag inte där...

;-)

fre okt. 27, 10:54:00 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida