22 augusti 2006

Känslan i rösten

Oswald och jag hade en liten diskussion kring Spice Girls och deras musik. Jag hävdade att de har dåliga röster och, menade jag, därför tvivelaktiga att lyssna på. Fast jag fick ge med mig när det gäller deras musik, för den är ibland väldigt medryckande. Och man sjunger gärna med. Oswald hade, inte ovanligt nog, en helt annan uppfattning.

I vilket fall fick det mig att tänka på något som hände för några år sedan. Det gick då en talk show på SVT med Ola Lindholm som programledare. Programmen spelades in på krogen. Jag minns inte vad programmet hette, men man kan ha många synpunkter på det...

I ett av programmen var i alla fall Ola Salo gäst. De pratade bland annat om det faktum att Ola Salo var andrereserv för Peter Jöback i Kristina från Duvemåla. Han hoppade dock bara in en gång, om jag minns rätt. Förste reserv var Christer Nerfond. Salo ombads att i programmet sjunga Jöbacks paradnummer Guldet blev till sand. Han gick med på det, men sa att Jöback gör det bara så mycket bättre.

Och visst, Peter Jöback har en fantastisk röst. Men när Ola Salo sjöng fick jag gåshud. Det var så fantastiskt vackert. Och med så mycket mer känsla än Jöback någonsin förmedlat.

Nu har ju Ola Salo ingen dålig röst på något vis, men han har framför allt den där känslan i sin röst. En känsla som gör att man blir alldeles knäsvag. Och som bland annat är anledningen till att jag älskar The Ark.

Men jag får ge Oswald rätt till viss del. Det handlar ofta mer om känslan än om rösten. Fast där tycker jag faktiskt att Spice Girls inte har mycket att hämta. Någon som har lyssnat på Posh:s soloprojekt...?

Ola Salo och jag har för övrigt haft samma sångpedagog. Inga jämförelser i övrigt...

6 kommentarer:

Blogger Oswald sa...

Titta - vi tyckte ju nästan samma iallafall. Vi drog bara en annan slutsats:

Min är att det finns musik där rösten och förmedligen inte är det viktigaste...lite som att smaken egentligen är inte det viktigaste när man är apfull och slinker förbi McDonalds.

Spice Girls, Paris Hilton, A*Teens...allt där den extra medlemmen är en röstmaskin är musik som jag tycker fyller ett syfte trots begränsade röster.

Musik kan vara ett sätt för en konstnär att vilja uttrycka något och det kan vara en produkt att utnyttja i något speciellt syfte (bli glad till, knulla till, whatever).
Vad jag menade var att det inte är rösten som i huvudsak avgör att det senare fungerar. Och kanske inte det första heller (Håkan H, någon?).

Samtidigt så ska man ju absolut inte glömma bort att en bra röst kan höja, presentera, förändra och sälja musik också...
...men just i fallet Spice Girls anser jag att fenomenet i sig (och den partyglada förpackningen) räckte en bra bit för att jag skulle tycka det är en god och typisk representant för brittisk pop/listmusik (vilket var anledningen till att hela diskussionen började).

tis aug. 22, 12:19:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Musik är också rytmer och i det perspektivet så kan till och med jag låta bra som sångare. (;-)

tis aug. 22, 02:12:00 em  
Blogger Aronson sa...

Ja ja Oswald. Jag sa ju att jag gav dig rätt. Lite i alla fall...

...men vad har du för musik som du gillar att knulla till?

;-)

tis aug. 22, 03:24:00 em  
Blogger Oswald sa...

For me to know and for some people to find out...

tis aug. 22, 03:41:00 em  
Blogger Kim da Costa sa...

Jag har så klart Posh album :) Underbar r&b:ig elektronisk pop. Like it a lot.

tis aug. 22, 05:49:00 em  
Blogger Elin sa...

Jag vet att jag kanske inte alls har någon som helst rätt att lägga mig i här. Eller vafansen ^^ Jag ska ju bara lämna en länk.

http://www.youtube.com/watch?v=SXwbw8hHu08

Jag håller med. Den känslan i röstan..

tors aug. 09, 10:07:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida