06 augusti 2006

Behövs QX?

Sent omsider har jag upptäckt Åsiktstorpedens blogginlägg om tidningen QX och dess existensberättigande. Läs både inlägg och kommentarer och begrunda.

Här skrev jag en text om min egen syn på QX, men tog bort den innan jag publicerade inlägget. Det blev nämligen otroligt dåligt. Fast jag har sparat det, så det är möjligt att jag återkommer i frågan. Men: ska QX fortsätta existera måste man höja nivån på sina skribenter. För den är stundtals rent bedrövlig.

Åsiktstorpeden har för övrigt en mycket bra blogg i sin helhet.

2 kommentarer:

Blogger Oswald sa...

...å så får vi ju inte glömma de glimrande undantagen.
*lalalala*
=)

En taktik är att om man inte gillar QX så kan man
A) Låta bli att läsa den
eller
B) Försöka påverka det som skrivs där på något stt (som tillexempel med blogginlägg och debatt)

Själv tycker jag inte det är något större fel på skribenternas sätt att skriva.
Problemet är snarare att det inte finns pengar till flera jounalister så flera intressenområden täcks och (framförallt) bristen på alternativ och konkurerande tidningar i homovärlden.

Jag ser inget problem i att en bögtidning skriver om schlager, popmusik och B-kändisar - det finns de av oss som gillar sådant också - men problemet uppstår när hela HBT-världen vill ha alla sina intressen täckta i EN och samma tidning och att QX på något sätt haft ihjäl alla andra alternativ och därmed måste representatera oss alla samtidigt som publikation ut mot heterovärlden.

Det klarar de såklart inte...och där tycker jag det stora problemet ligger.
Fast frågan är om man kan lägga det kravet på någon tidning?

sön aug. 06, 06:31:00 em  
Blogger Aronson sa...

Självklart finns det undantag. Och journalister generellt är inga språkvirtuoser, det ska gudarna veta. Men jo, jag tycker faktiskt att QX har ett par riktigt dåliga skribenter.

Och vill jag läsa en tidning som vänder sig till mig som homosexuell, är det svårt att låta bli att läsa QX, som ju dessutom faktiskt har kvaliteter också.

Men som du är inne på, Oswald, så tror jag inte på monopol i något sammanhang (förutom Systembolagets) och man kan ju märka tendenser hos andra tidningar som har en liknande ställning. Men jag tycker det är bra att debatten startar, för förhoppnings får de på QX och QX Förlag sig en liten tankeställare.

sön aug. 06, 06:44:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida