07 augusti 2006

Att se bra ut

Jag har glasögon, och jag har kontaktlinser. När jag har vilka beror lite på. På jobbet har jag alltid glasögon, när jag tränar eller går ut på krogen linserna. I övrigt är det olika, beroende vad jag känner för.

Men det är jävla skillnad på dem. Enligt optikern är det samma styrka i linserna som i glasögonen. Ändå ser jag sämre med linserna. Och dessutom: när jag tar av mig linserna och tar på mig glasögonen känns det som att jag fått för starka glasögon och jag ser suddigt en lång stund. Ibland riktigt lång. Tills ögonen vant sig.

Det är så just nu. Och eftersom jag haft linserna precis hela dagen, känns det ännu värre än normalt. Det är jäkligt jobbigt. Och det går knappt att läsa, varken en bok, tidning, undertexter på teve eller på skärmen.

Dessutom gillar mina ögon inte alls mina linser. Ögonen blir torra direkt och det känns obehagligt i ögonen - det är bland annat därför jag aldrig har linserna på jobbet. Där är så oerhört torr luft. Själv gillar jag inte att ha glasögon, utan vill helst ha linserna. Ett litet moment 22...

10 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Men om du kanske skulle byta till linser som är tillverkade med det här århundradets teknik så... ;-)

Optikernas barn behöver också nya skor...

mån aug. 07, 10:49:00 em  
Blogger Oswald sa...

Jag har exakt samma problem som du... På pricken!

mån aug. 07, 10:58:00 em  
Blogger Aronson sa...

BB: jag har hårda linser, jag kan inte ha mjuka. Och enligt optikern är de helt rätt...

Oswald: Najs (eller nåt). Har du också hårda linser? Och vad ska vi göra åt det... :-/

mån aug. 07, 11:11:00 em  
Blogger Oswald sa...

Nope. Jag har faktiskt mjuka...och ändå samma problem!
...så tyvärr verkar det inte vara lösningen...

mån aug. 07, 11:29:00 em  
Blogger Unknown sa...

Jag har precis PRECIS samma problem jag med. Antingen bekväm som glasögonorm eller obekväm med vita pandaringar runt ögonen. Svårt svårt. Inte alls ett I-landsproblem.

tis aug. 08, 12:50:00 fm  
Blogger Aronson sa...

Hmm. Kimman och Honken brukar ju starta klubbar allt efter eget tycke. Kanske ska vi göra samma sak: klubben för oss med glasögon/lins-problem...

=D

tis aug. 08, 08:12:00 fm  
Anonymous Anonym sa...

Jag har precis samma problem..det är lite trist :(

tis aug. 08, 08:33:00 fm  
Blogger Aronson sa...

Du kan också få vara med i klubben, Tania...

tis aug. 08, 08:38:00 fm  
Blogger Kim da Costa sa...

Jag har haft glasögon sedan i vintras och I love them men jag har supit bort dem två ggr. Eller första gången var det någon dansant som slog av mig dem på ett dansgolv så de blev ihjältrampade. Andra gången vet jag inte vad som hände..
Har skaffat linser för att kunna ha när jag går ut men jag kan inte få in dem i ögonen. Det är läskigt. Har du något bra tips?

tis aug. 08, 12:28:00 em  
Blogger Aronson sa...

Träning, träning, träning. Och var bestämd. Velar man går det aldrig.

Och tänk på: du kan inte peta sönder ögonen med linserna.

tis aug. 08, 01:46:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida