05 juni 2006

Svensk sjukvård?

Jag lider fortfarande av de biverkningar som min medicin ger mig. Så jag ringde till läkemedelsupplysningen på Apoteket tidigare i dag. Först tvekade jag; "ska jag verkligen", men sen kände jag att det ju åtminstone inte kunde skada.

Jag pratade med en trevlig dam och beskrev läget för henne. Hon trodde inte att det var så allvarligt, men tyckte att jag skulle kontakta läkaren som skrivit ut läkemedlet. Fem minuter senare ringde hon mig (de har tydligen nummerpresentatör) och sa att hon läst på lite, och att jag antagligen hade något som kunde jämföras med andra gradens brännskador. Hon tyckte att jag omedelbart skulle sluta ta läkemedlet och i stället uppsöka läkare. Hon vill inte skrämma upp mig sa hon, men det är klart att man blev lite skraj...

Jag fick medicinen från en läkare på Cityakuten, och först tänkte jag gå dit, men kände att om det är något kommer de ändå att skicka mig till S:t Göran, så jag kunde lika gärna gå dit direkt. Det var antagligen mitt misstag. Jag fick inte träffa någon läkare, utan i stället en "rådgivningssköterska". Hon tyckte inte att det var så farligt, utan tyckte att jag skulle sluta med medicinen och så kontakta vårdcentralen på onsdag igen. Jag satt där en stund och försökte påverka henne att jag skulle få träffa en läkare, men det fick jag inte. I stället fick jag gå hem.

Så nu vet jag faktiskt varken ut eller in. Vem ska jag lita på: Apoteket som sysslar med läkemedel varje dag? Eller en sköterska på en akutmottagning? Och ska jag försöka ta mig till läkare i alla fall? Och var i så fall, eftersom S:t Göran nu verkar vara uttömt?! I viket fall får jag nog vänta till i morgon. Farligare än så lär det ju inte vara...

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Gud vad jobbigt! Förstår att du varken vet ut eller in. Jag tycker hursomhelst att du ska försöka få tag i en läkare.

mån juni 05, 09:38:00 em  
Blogger Kim da Costa sa...

Tell me about it. Vården suger. Och ändå hör man det där mantrat om vård, skola och omsorg från samtliga partier år ut och år in. Shame, I say, shame.

tis juni 06, 01:44:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida