03 juni 2006

Homosexuella skilsmässor

Ibland hittar man intressanta nyheter på de mest märkliga ställen. Jag hittade en notis i Vårt Kungsholmen (gratistidning för oss som bor på Kungsholmen - och som jag aldrig läser i normala fall). Notisen berättar om en undersökning från SCB som visar att homosexuella par skiljer sig oftare än heterosexuella, och att lesbiska par skiljer sig dubblet så ofta som bögar. Vidare: "Statistiken går emot antaganden om att en partnerskapslag skulle innebära en påtvingad anpasning till en heterosexuell livsstil".

Var den sista bedömningen kom ifrån vet jag inte, men det är ändå intressant med statistiken. Att det oftare inte är barn inblandade skulle ju kunna vara en anledning till att homosar skiljer sig oftare. Det enda som förvånar mig, är att flator skiljer sig oftare än bögar; det hade jag inte gissat.

1 kommentarer:

Blogger Kim da Costa sa...

Det hade jag inte heller gissat (fördomsfull som jag är). Jag ska aldrig skilja mig. Jag ska faktiskt inte ha ett enda ex till! Nästa karl får passa sig - I'm gonna keep him.

lör juni 03, 10:08:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida