23 maj 2006

Hemligheten i bloggen

Åsiktstorpeden skriver om bloggar och andra sätt att öppna sig, att avslöja sina hemligheter - eller som ett sätt att tillfredsställa sina lustar att få kika in i andra människors privatliv. Han berättar bland annat om en kille som delade ut en massa föradresserade vykort och bad folk skriva sina hemligheter och skicka in. En del av del inskickade materialet hamnade i boken "Postsecret".

När jag började blogga var min tanke att min blogg skulle bli just ett sånt vykort; ett ställe där jag kunde säga precis vad jag känner, just för ögonblicket. Ett ställe där jag kunde öppna upp mig och berätta mina allra innersta och djupaste hemligheter - eller vardagliga ting, sådant som jag aldrig berättar för folk, och som jag nästan exploderar av att inte kunna eller våga säga.

Jag har väldigt svårt att öppna mig inför vänner och familj. Jag är livrädd för att folk ska komma mig för nära; "folk som kommer nära sårar bara".

Men min blogg blev inte så. Till största delen mitt eget fel; bloggen har spridit sig bland mina vänner och arbetskamrater och jag hämmas otroligt mycket av det.

Jag vet att det finns de som tycker att jag öppnar upp mig väldigt mycket ibland. Men det är rent medvetet från min sida; jag övar mig i att folk får veta sånt om mig som normala människor berättar för sina vänner, men som jag inte lyckas öppna mig för. Skillnaden är väl att i bloggvärlden sprider det sig till många fler.

Jag har funderat på att öppna en ny blogg, där jag är helt anonym. Men jag tycker ju att den här bloggen är så rolig, och jag vet inte om mitt inre räcker till för två bloggar.

Dessutom är jag livrädd för att bli avslöjad...

8 kommentarer:

Blogger Oswald sa...

Började med samma intentioner...men gav upp det ganska snabbt.
Försöker ju hålla igång två blioggar, men det är i stort sett omöjligt...men möjligen är det för att båda är knutna till mig och har samma typ av reflekterande och "inte så hemliga" innehåll. Tror att en superhemlig blogg varit lättare...
Fast vill man verkligen dela med sig av precis ALLT till vem som helst egentligen?
...även om jag faktiskt väldigt sällan tänker på att vem som helst verkligen kan läsa allt det jag skriver där...

tis maj 23, 09:43:00 fm  
Blogger Aronson sa...

Men om ingen vet vem jag är, spelar det väl ingen roll om de får veta "allt"...?

tis maj 23, 09:59:00 fm  
Blogger Rexxie sa...

Japp, samma här!

I mitt fall har det ju inneburit att min blogg blivit tråkigare och tråkigare :-) (till skillnad från din blogg är det bäst att påpeka så att du inte får för dig något).

tis maj 23, 10:07:00 fm  
Blogger Aronson sa...

Ingen fara, Rexxie. Jag vet ju att min blogg bara blir bättre och bättre... ;-)

tis maj 23, 10:14:00 fm  
Blogger Rexxie sa...

Exaktemento! Hur är det med magen idag då? Jag håller tummarna för att det är bättre...

tis maj 23, 10:24:00 fm  
Anonymous Anonym sa...

Jag tror absolut att det går att hitta en balans. Det handlar om "personlig" och inte "privat". Det tar en stund, ungefär som att lära sig cykla, men när man väl lärt sig så går det av bara farten. Visst ramlar man av ibland, men det lär en också en del. Jag tänkte på det häromdagen när jag skrev ett inlägg - att skillnaden mellan personlig och privat bara låg i hur jag formulerade en viss grej. Jag har inte tid att utveckla det just nu, men jag kan göra det sen :-)

tis maj 23, 12:37:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Jag är en av dem som smyger omkring här...

Jag har en blogg, började med en öppen, och den spreds till vänner, arbetskamrater och släktingar. Folk missförstod och det blev helt fel. Så jag låste den och skrev endast för internet vännerna bakom lösenord. Provade att ha en helt hemlig blogg men det gick åt fanders då den upptäcktes (kanske var det det jag ville?) Nu skriver jag på hemsidan igen, öppet men liten mindre privat men fortfande ganske öppet. Lagom är bäst har jag kommit fram till...

Vad jag egentligen ville säga är väl att jag uppskattar dina rader och vill väldigt gärna fortsätta att läsa om dina dagar/funderingar.

//C

tis maj 23, 03:26:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Aronson, jag känner igen det där. Hade planer ett tag på ett avancerat system med olika rättighetsnivåer och hej och hå, för att låta en del läsa upp till en viss "intimitetsnivå", och andra mer...

Ja du hör hur knöligt och fånigt det låter.

Men det är ju just det där - önskan att kunna skriva av sig helt öppet och ärligt, och att nån faktiskt läser det. Annars hade man ju lika gärna kunna skriva i en dagbok i skrivbordslådan.

Funderade på om min trettiått... jag menar, tjugofemte, födelsedag skulle bli startskottet för en ny blogg. Eller samma, men i annan tappning; brutal ärlighet. Inte sån ärlighet som är brutal (och elak) mot andra, men en sån som är helt ärlig och öppen mot mig själv. Och alla som orkar läsa.

Nja... kanske under hemlig identitet, men om man är hemlig - då blir det ju bara a work of fiction.

Jag funderar vidare på skrivande i olika former, blottningar och öppenhet. Om du kommer på nåt smart, hojta till!

tis maj 23, 03:27:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida