22 februari 2006

Respektlös elitism

Ni har väl hört talas om Elitlistan? Läs Mustafa Cans artikel i DN här.

Jag bryr mig inte om att Alexander Bard och hans kompisar har privata maillistor. Inte heller att de tror sig tillhöra någon slags elit. Vad jag däremot vänder mig mot är deras uppenbara brist på respekt för andra människor. Att sitta och vältra sig i andra människors utseende, sexuella preferenser eller alkoholvanor är så jävla lågt att jag inte finner ord.

Stig-Björn Ljunggren, statsvetare, är tydligen en av deltagarna på Elitlistan. Han säger i Expressen att "Det är som en middagsbjudning. När folk sitter och pratar så sägs det jävligt mycket,". Jag vet inte vad du går på för middagar, Stig-Björn, men du borde verkligen fundera över din sociala umgängeskrets, för du måste röra dig bland väldigt udda människor, med en, som sagt, oerhörd brist på respekt för andra människor. Några sådana konversationer har åtminstone jag aldrig stött på, vare sig på middagar eller annars.

Ett exempel på vidrigheterna som sagts i maillistan: En person ska ha kallat Martin Timell för "det vidrigaste i människokropp". Den åsikten får han naturligtvis ha. Men Alexander Bards svar på detta ska tydligen ha varit: "Han började karriären med barnprogram. Snälla, säg att han är pedofil". Att önska att en annan människa är pedofil, det är som Mustafa Can själv säger i sin artikel: "att önska att ännu ett värnlöst barn ska kränkas".

Som sagt, jag finner inte ord.

Heder åt Can som avslöjat detta, och tydligen nu blivit hotad, men också att han avslöjar vilka som finns med på den där listan. Nu vet åtminstone jag vilkas väg jag ska spotta på...

5 kommentarer:

Blogger deeped sa...

Den enda som fört ut "vidrigheterna" utanför en inre krets är Mustafa Can. Anser du att det är för alltings bästa att han publicerar idiotiska åsikter från en stängd lista. Ungefär som att plocka saker ur ett privat mail och försöka skapa moralisk indignation.

ons feb. 22, 12:03:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Vad är det för hedervärt Mustafa Can har "avslöjat"?

Att Alexander Bard och ett antal andra "kändisar" har en elektronisk motsvarighet till fikarumskonversation?

Bara för att denna konversation är elektronisk behöver den väl inte utsättas för publik kritik eller allmänt beskådande?

Om det skulle framkomma att någon ur Wallenbergsfären kallat kungen för "EN REJÄL PAJAS" inom lyckta dörrar är det ungefär lika ointressant.

ons feb. 22, 12:46:00 em  
Blogger Aronson sa...

deepjed: så att kränka andra människor är helt okej, bara det stannar inom en viss krets? Är det den människosynen du har/vill ha?

carl-otto: jag säger till dig ungefär som jag försökt säga till Stig-Björn Ljunggren: pratar de så i ditt fikarum råder jag dig allvarligt att fundera på att byta jobb! Dessutom är det en jävla skillnad på att kalla någon för pajas jämfört med att håna någon för att hon inte är smal, eller vilja att en annan person ska vara pedofil...

ons feb. 22, 01:10:00 em  
Blogger superkryp sa...

Jag har lite dubbla känslor för det här. Å ena sidan har de väl rätt att ha en privat konversation, såväl on- som offline. Det är mer pinsamt för en del av dem som nämns i artikel än för Alexander Bard. Han erkänner ju att han är värsta svinet, liksom.

Men jag håller verkligen med dig (Aronson) om att det inte är nåt fikasnack som borde förekomma på nån arbetsplats. Det är ungefär som den (smyg)rasism som förekommer med lite höhö-mentalitet på vissa arbetsplatser. Sånt måste ALLTID konfronteras.

tors feb. 23, 10:57:00 fm  
Blogger superkryp sa...

Oj, ursäkta dubbelposten, men glömde skriva att den här meningen är lite rar:

Han kräver att bli road, för den som inte levererar kallas "lurk" och slängs ut från listan.

Undrar hur många som "förstår" att det betyder att de är passiva läsare (lurk som att ligga på lurpassning) och inte (bonn)lurkar. Hehe.

tors feb. 23, 11:02:00 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida