28 februari 2006

Kärt barn har många namn...

Jag har precis ätit fastlagsbulle! Den andra för i år. Det är så jäkla gott!

Jag har kommit på att jag nog är ganska kräsen när det gäller semlor. Det får inte vara för mycket, eller för lite, grädde. Inte heller för mycket eller lite mandelmassa. Och framför allt får inte grädde och mandelmassa blandas. Och så får brödet inte vara för torrt. Och hatten inte för liten.

Dessutom ska den helst bada på en tallrik med varm mjölk - och då heter den tydligen hetvägg... =)

5 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Och så skall det vara kanel på den (om man serverar den med varm mjölk alltså)

tis feb. 28, 04:02:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Kanel? Det har jag aldrig testat. Kan det vara gott...?

tis feb. 28, 06:10:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Jag säger detsamm; kanel? Men det är bra för matsmältningen, så varför inte...

Vågade mig på att pröva på en chokladsemla idag. Traditionsförnyare som jag är.

Men... man mixtrar inte med beprövade bakverk ostraffat... Det var ingen höjdare.

Förutom att skapelsen mer såg ut som en karljohansvamp än nåt annat, så blev man "smutsig" om fingrarna av kakaon som var strösslad ovanpå. Bruna kletiga fingrar, istället för så där oskuldsfullt vitpudrade som man blir av florsockret från en vanlig semla.

Och smaken... när chokladsmaken blandades med mandelmassan fick jag en deja-vu (deja-goût?) av de där chokladbitarna som ligger kvar i asken efter jul för att de är så äckliga...

Jag har inte gett upp hoppet om Semla Nouveaux ännu dock. Grädde med passionsfrukt - låter inte det smarrigt? :-)

tis feb. 28, 06:26:00 em  
Blogger Aronson sa...

Vik hädan, HÄDARE!

En semla är en semla är en semla, det vill säga en bulle med mandelmassa, grädde och lite florsocker på toppen.

Ingenting annat. Inte choklad, passionsfrukt, vanilj eller någon annan avart heller!

Dessutom var det väl inte första gången du fick bruna kletiga fingrar... ;-)

...vilket var straff nog!

tis feb. 28, 07:10:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Kanel-varianten finns med på susning.nu (http://susning.nu/Semla) så det är förhoppningsvis inte bara jag som är lite knäpp....

Grädde med passionsfrukt låter dock som en riktigt hemsk konstruktion!

tis feb. 28, 10:35:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida