14 januari 2006

Teve-krönika

Jag har haft en lugn kväll framför teven ikväll.

Först På spåret. Ett roligt och lärorikt program. Och spännande förstås. Stefan Holm är otroligt duktig att klura ut ledtrådarna i de olika resorna. Och jag gillar Ingvar Oldsberg. Han är duktig, kunnig - och väldigt rolig. På ett göteborgskt vis förstås. Men det är ju inte det sämsta...

Vem fan är Nisse Hult? frågar man sig i SVT:s nya humorserie Nisse Hults Historiska Snedsteg, med bland andra Johan Glans, Sissela Kyle och Loa Falkman. Nisse Hult-karaktären härstammar från Skattkammarön - en av de roligaste sketcher som någonsin spelats in för teve, med en fantastisk Margareta Krook i en av huvudrollerna. Nisse Hult får här gestalta sig själv i olika historiska skeenden. Första avsnittet sändes i kväll. Och det bådar gott. Väldigt gott. Avsnittet, med Bellman, Anckarström och Gustav III i centrum, var fantastiskt roligt. Förutom att Gustav III porträtterades så jävla taffligt...

Commander in Chief är en amerikansk serie som nyligen startat på TV4. Jag har haft stora förväntningar på serien. Dels gillar jag idén - den handlar om USA:s första kvinnliga president -, dels har den jämförts med min absoluta favvoserie: Vita Huset. Men efter de två första avsnitten var jag ganska besviken. Serien var långsam, väääldigt amerikansk och manuset tunt. Dessutom är väl Geena Davis lite humorlös...? Del tre och fyra sänds i kväll och jag ska kolla in dem för att se om det blir bättre. Blir det inte det så är det tack och adjö för min del.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida