12 december 2006

Buckley vs. Jöback

Jag har fått låna två cd-skivor från en tjej på jobbet - Peter Jöback med Jag kommer hem igen till jul och Jeff Buckley med Grace.

Jag lyssnar på Buckleys skiva just nu. Och den är skitbra! Framför allt gillar jag ju Hallelujah. Den är fantastisk! Och skriven av Leonard Cohen, vilket jag aldrig kunnat gissa. Jag trodde, faktiskt, att det var en gammal melodi från flera hundra år tillbaka. Kanske för att jag hörde den för första gången i Mycket väsen för ingenting...

Och så var det då Peter Jöback. Jag vet inte vad det är, men han och jag går helt enkelt inte ihop. Jag tycker det är så fruktansvärt smörigt. Och tekniskt. Jag kan förstå, och höra, att han har en otroligt fin röst. Men precis som Carola förstör han den. Framför allt när han "visksjunger". Det låter så faaaaalskt! Och finns det över huvud taget några äkta känslor när han sjunger? Jag tvivlar. Och hans svenska version av Hallelujah är bara såååå hemsk. Så den skivan kommer inte in i min iTunes.

Men Buckley är redan där. Och apropå: vilket öde. Jag läste lite om honom på nätet tidigare i dag. Och naturligtvis hittar jag inte det just nu, så ni får hålla tillgodo med Wikipedia. Buckley dog i alla fall. Alldeles för ung, kan tycks.

3 kommentarer:

Blogger Oswald sa...

Jag älskar peter Jöbacks julskiva. Verkligen älskar. Den enda av de moderna, svenska julskivorna jag lyssnar på.
Tänk så olika det kan vara.
(och jag som trodde jag hade fått ordning på din musiksmak efter Mika! *hehehe*)

Älskar också Jeff Buckley, men tycker ändå mycket om Jöbacks Hallelujah. Den träffar mig rakt in.

Men det gör jag å andra sidan med Rufus Wainwrights version också. Det är den bästa covern av alla tre på Hallelujah!

tis dec. 12, 11:16:00 em  
Blogger Aronson sa...

Jag får försöka lyssna på Rufus nån gång. Har egentligen aldrig gjort det.

Men Jöback förstår jag inte. Verkligen inte.

Fast du vet ju att jag gillar både The Ark och Scissor Sisters. Så helt förtappad kan du ju inte tycka att jag är...

;-)

ons dec. 13, 08:34:00 fm  
Blogger Oswald sa...

*hahaha*
Nä, det finns hopp. :)

Och det är många, många som inte gillar Jöback...
...jag gillade bara inte att du likställde honom med Carola.
Det tog hårt. ;)

Vad tror du om The Ark i Melodifestivalen då?
Själv tycker jag att det är ungefär det bästa som kunde hända MF om vi kunde skicka dom...även om de förmodligen inte vill vinna utan bara spela sin nya låt för 3 miljoner svenskar. :)

Och Rufus är verkligen ojämn...men det finns låtar som är så fantastiska att klockorna stannar! Ska skicka dig några nån gång.

ons dec. 13, 09:38:00 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida