20 december 2006

Attack mot JK

Jag har tidigare tagit upp frågan om justitiekansler Göran Lambertz och det faktum att han syns och hörs väldigt ofta i medierna. Ibland även i situationer som är tveksamt om han "borde" synas i. Nu får jag stöd i mitt ifrågasättande.

På DN Debatt i dag går professor Madeleine Leijonhufvud, professor Christian Diesen samt juristen och tidigare ledamoten av Högsta domstolen Inger Nyström ut med kritik mot JK. Och de är inte nådiga. De menar att JK:s tal om justitiemord i flera fall, har lett till "en irreparabel skada för svenskt rättsväsende". De menar vidare att JK driver en opportunistisk rättspolitik och har lämnat sin funktion som granskare.

Men debattörerna nöjer sig inte där. De menar också att "JK Göran Lambertz har gjort en rad allvarliga misstag. Han har blandat ihop sina roller som ämbetsman och privatperson, han har under det senaste året konsekvent uppvisat en överslätande syn på sexualbrott, han har gjort uttalanden som innefattat allvarliga anklagelser mot bestämda åklagare och domare för grav misskötsel av sina uppgifter, han har förklarat sig veta att personer är oskyldiga till brott och gjort svepande utfästelser om kommande ingripanden mot dem som föranlett dessa justitiemord".

Och så fortsätter de, och avslutar med att säga att "En person som beskyller domstolarna för justitiemord, eller - som i fallet Quick - först gör detta utan att ha granskat bevisen och strax därpå tar tillbaka och påstår motsatsen, är knappast lämplig att vara justitiekansler".

Det är hårda ord, riktigt hårda ord. Men när jag läste inlägget i morse kände jag att jag inte hade något att invända - enligt den bild jag har fått i media av hur JK förfarit.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida