05 november 2006

Saddam Hussein dömd till döden

Saddam Hussein har enligt DN dömts för Brott mot mänskligheten "i samband med regimens vedergällning i byn Dujail efter ett försök att mörda honom där 1982". Han dömdes till döden genom hängning.

Domen är säkert helt korrekt bedömd, och både juridiskt och moraliskt hade säkert inte gått att döma på annat vis.

Men om domstolen nu tvunget måste döma honom till döden; kunde de inte gått honom till mötes och låta det ske genom arkebusering? Jag menar, varför ska han lida mer än nödvändigt när han ändå ska dö?

3 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Läs mitt inlägg om Saddam Husseins dödsdom, jag kom på ett bättre staff.

sön nov. 05, 01:33:00 em  
Blogger Aronson sa...

Nej, det är möjligt, Micke. Fast om jag förstått det rätt har Saddam själv velat ha arkebusering eftersom det tydligen ska vara mindre förnedrande. Och då tycker jag man kan gå honom till mötes...

mån nov. 06, 12:46:00 em  
Blogger Aronson sa...

Oerhört intressnt, Micke. Vi diskuterade det en del när jag pluggade, men inte på långa vägar så mycket som vi borde ha gjort...

...men jag antar att man pratar om det mer om man läser mer Kriminologi.

mån nov. 06, 05:04:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida