18 november 2006

Berlin, rapport III

Jag var helt salig i morse. Jag hade bestämt mig för att aka till Alexanderplatz och tog bussen dit. Och vilken otroligt fantastisk arkitektur den här staden har! Här finns en massa fula hus, blandat med en massa fina hus. Och mitt i allt, och runtomkring, finns dessa oerhört intressanta hus. Experimentella, nyskapande, fräcka, vagade, kluriga och alldeles, alldeles... underbara. Jag hade tänkt ägna den här helgen at shopping och öldrickande, men jag har angrat mig. Nu blir det mer sightseeing och promenerande. För jag vill se mer. Varför har inte Sverige sana arkitekter?

Jag har för övrigt varit uppe i tv-tornet i dag. Det var tyvärr lite dimmigt och disigt, men det var ända fantastiskt.

Men när jag stod där och beundrade utsikten, slog det mig: de flesta av de här husen lag i gamla Östberlin. Hur kom det sig att Sovjet lyckades sno at sig just de här omradena när Berlin delades? Och varför protesterade ingen annan? Var det amerikanerna som "salde ut" staden?

Fast a andra sidan har östtyskarna verkligen gjort mycket intressant med sin zon. Vad västtyskarna gjorde med sin har jag inte förstatt än...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida