05 oktober 2006

Knulla till döds

Det har länge varit förbjudet för homosexuella män att lämna blod i Sverige. Anledningen har tydligen varit att vi ansetts vara en riskgrupp för att sprida HIV-virus. Det här har av många setts som diskriminerande, och Socialstyrelsen har tillsatt en utredning för att titta på frågan. Men ville se om man kan ta bort förbudet.

Nu skriver DN att motståndet varit kompakt från landstingen och att Socialstyrelsen i stället nu funderar på att UTÖKA gruppen som inte ska få lämna blod, till att bland annat även gälla personer som haft sex med prostituerade.

Jag inser också att det inte är någon mänsklig rättighet att få lämna blod. Och det är inte det min invändning gäller. Jag upprörs mer över att jag anses vara en säker smittkälla till HIV. Att jag har ett levnadssätt som gör att folk kan dö av att få mitt blod. TROTS att mätinstrumenten för att mäta HIV-virus i blodet i dag är väldigt tillförlitliga.

Och framför allt vill jag veta varför mitt levnadssätt och mitt sexliv är mer farligt än mina heterosexuella bröders.

3 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Det är helt okej för en hetrosexuell gift man att ge blod, även om han gillar att vänstra med... en man. För han är ju gift - med andra ord helt ofarlig... (Eller tänk om tvinnan knullar bakom ryggen? Blir han mindre ofarlig då?)

Med tanke på att hetrosexuella numera har MER oskyddat sex än bögar, så borde formuleringen vara:
Har du haft någon form av oskyddat sex de senaste sex månaderna.
Svarar man ja på den frågan så ska man inte få lov att ge blod, vem man än är.
Svarar man nej på samma fråga och har sex med män, så ska man ju självklart få ge blod.

tors okt. 05, 08:55:00 fm  
Blogger Aronson sa...

Hear, hear!

tors okt. 05, 11:49:00 fm  
Anonymous Anonym sa...

Precis! Det är ingen rättighet att ge blod, och man bör följa princip med riskminimering. Men då ska det ju vara en policy som verkligen tar hänsyn till faktiska risker och moderna analysmetoder.

Det som retar mig mest idag är hur TV4 formulerar sig - att förslaget till regeländring från SoS kommit till för att "homosexuella inte ska känna sig diskriminerade"....

Jag trodde det kom till för att det är brist på bloddonatorer och att det nuvarande regelverket är diskriminerande för att det inte har en bas i verkligheten.

Intressant är ju också att det egentligen inte är rädsla för smitta för mottagare, utan marknadsmässiga svårigheter att sälja plasma till läkemedelsindustrin!

tors okt. 05, 01:19:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida