15 oktober 2006

Anropar försvunnen kod

Jag sitter på jobbet just nu. Jag vet, det är söndag och klockan är inte ens tio. Men ibland är det nödvändigt. I veckan fick jag 60 sidor att läsa till nästa fredag, något som jag inte alls räknat med eller planerat för. Så nu sitter jag här. Det är enklare att läsa i lugn och ro, utan en massa folk som stör hela tiden.

Men det var nära att det inte blev så. Jag höll nämligen på att inte komma in. Det är väldigt svårt att ta sig in på min arbetsplats en söndag. Så här gör man:

Vardagar:
1. Jag trycker in en kod till porten från gatan.
2. Jag åker hissen upp och drar mitt kort i en kortläsare och går in.

Kvällar och helger:
1. Jag trycker in en kod till porten från gatan.
2. Jag åker hissen upp och drar mitt kort i kortläsaren, knappar in en personlig kod och går in.
3. Jag stänger av larmen med ytterligare en kod, en tredje.

Kod nummer ett använder jag varje dag.
Kod nummer två har jag valt själv, så den är enklast att komma ihåg.
Kod nummer tre använder jag inte så ofta och den är svårast att komma ihåg.

För att komma ihåg kod tre satt jag hela vägen till jobbet och mumlade den för mig själv. Det gjorde att hjärnan blockerade alla andra siffror i huvudet; när jag kom fram till porten nere på gatan stod det nämligen helt still. Jag kunde inte komma på koden! Jag har ännu inte kommit på den.

Jag stod utanför en 5-10 minuter och funderade över koden. Sen kom lyckligtvis en man som skulle till en annan arbetsplats i huset, och jag smet in med honom...

Jag har sms:at en kollega för att hon ska skicka över koden. Jag hoppas att hon gör det. Annars blir det svårt med lunch i dag...

Suck. Jag får nog börja skriva upp mina koder. Vilket känns som ett nederlag. Jag har ett stort sifferminne och kommer annars lätt ihåg koder och telefonnumme. Men i dag svek det mig...

3 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

I know! Jag har börjat skriva ner alla tänkbara koder i mobilen. Lite kryptiskt så där, som om någon skulle bry sig.

sön okt. 15, 11:07:00 fm  
Anonymous Anonym sa...

I din mobil finns det nog en praktiskt funktion som heter "Kodminne". Där kan man spara koder o andra hemligheter som kan vara bra att komma ihåg. Alltihopa skyddas av ett über-password.

Borde finnas i samma undermeny där kalender, kalkylator o sånt finns.

sön okt. 15, 11:01:00 em  
Blogger Aronson sa...

Jo, tack, jag har sett den nån gång. Ska se om jag kan lära mig hur den funkar...

sön okt. 15, 11:07:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida