14 oktober 2006

Är allt inte vad det synes vara?

Jag är en person som gillar konspirationsteorier, både andras och mina egna. Dels är de ofta väldigt roliga, dels ligger de ofta inte helt långt från sanningen.

Men även jag har mina begränsningar. Allt folk gör är inte för att jävlas, eller dölja eller skyla över. Ibland är saker helt enkelt bara vad de ser ut att vara.

Så tror jag det är med Fredrik Reinfeldts presskonferens i går. Reinfeldt kallade till presskonferensen med anledning av att man på regeringskansliet funnit några band innehållande mejlkonversation från tiden för flodvågskatastrofen. Banden vara krypterade och man ska nu se till att få dem läsbara. Därefter ska den tidigare flodvågskommissionens tidigare ordförande Johan Hirschfeldt tillsammans med övriga kommissionsledamöter titta på utskrifterna.

Och ja, Reinfeldt hoppades säkert att det här skulle, åtminstone för ett ögonblick, flytta fokus från Maria Borelius och Cecilia Stegö-Chilò. Men jag tror faktiskt inte att det var huvudsyftet. Jag tror i stället att statsministern ansåg det viktigt att gå ut med informationen så snabbt som möjligt. För vad hade hänt annars? Vad hade hänt om han INTE gjort det, och informationen ändå läckt ut till media? Det hade blivit ett ramaskri: "alla politiker är likadana, de bara ljuger och skyfflar undan. De döljer allt".

Så tror inte alla. Till exempel tror DN på konspirationen. Medan Svenskan mer verkar vara inne på min linje.

Jag tycker det är jättebra att Reinfeldt gick ut direkt med det här. Jag hoppas att han fortsätter så. Att han, och hans regering, är öppen med allt annat också, även i fortsättningen.

4 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Jag tycker mest det är tröttsamt att politikerna får göra som de vill utan att det blir några större konsekvenser än snack i media. Det är ok att begå brott som politiker numera.

Och så undrar dem vad de gjort för att tappa folkets förtroende?

lör okt. 14, 12:13:00 em  
Blogger Aronson sa...

Vad menar du med att de får göra som de vill, vargkvinnan? Klart de inte får. Var har du fått det ifrån?

lör okt. 14, 01:56:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Jag hoppas bara att det snart är sluttjatat. Vare sig det kommer kosta Borelius och Stegö-Chilò jobbet eller inte. Ska det ske några förändringar alls så måste de (den nya regeringen) få lite arbetsro.

lör okt. 14, 02:08:00 em  
Anonymous Anonym sa...

o nu har Borelius avgått.. I mina ögon har Stegö-Chilò gjort ett större klavertramp. Vill hon inte bli ifrågasatt som kulturminister, med ansvar för den TV och radio hon inte velat betala för, kan det vara klokt att följa Borelius exempel.

lör okt. 14, 02:13:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida